Förmedla ditt budskap där din publik finns!
Jag blev ombedd att skriva ett blogginlägg om traditionell media. En klurig uppgift som fick mig att göra några tankevurpor. Vad är traditionella media? Är inte digitala media traditionella idag?
Kanske har ni sett kampanjen för Faluappen. Eller Centrala Stadsrums affischer om tjejkvällar och julhandel. Eller Kopparstadens cykelkampanj Smart Fart. Här ligger vi för det mesta bakom allt – från idé och strategi till kampanjplan, symboler, design och produktion för alla kanaler. Vi har också många kunder inom B2B, som inte är lika kända för gemene man där vi utformar varumärkesplattformar, logotyper, kundtidningar, grafiska profilprogram, broschyrer, webb och mycket annat.
Unika kanalval för varje kund
Vårt beteende skiljer sig åt, beroende på vilken informationskanal vi använder. På webben letar vi kanske ofta efter något specifikt, en vara, en tjänst, en person eller liknande. Social media är ett snabbt medium där du får respons direkt och där frågor och kommentarer kräver snabba svar. Man kan enkelt skapa sitt eget specifika nyhetsflöde och sin egen unika sociala ”stam”. En tryckt tidning kan ge andra perspektiv på befästa åsikter, en bredare världsbild och man kan låta sig överraskas. För att kunna sätta ihop en bra mediemix och strategisk kommunikationsplan behöver vi alltså ta reda på vilka våra kunders kunder är, hur de fattar beslut och i vilka kanaler de befinner sig,
Det jag försöker säga är att fokus inte egentligen bör ligga på digitalt eller tryckt media. Det är det som ska sägas som är det viktiga och då måste vi använda alla kanaler som målgruppen använder. Inte konstigare än så. Man når inte fram med budskapet om man står i vardagsrummet och pratar och alla som man vill ska lyssna är i trädgården.
I den verklighet vi lever i idag används fortfarande analoga media friskt och i vissa fall kommer de leva kvar ett bra tag till, t ex förpackningar och etiketter på produkter, butiksreklam, skyltar på fasader, mässmontrar etc. I vissa fall spekulerar någon om att ett visst pappersmedia t ex kundtidningar, har fyllt sin funktion. Sedan visar det sig att vi faktiskt vill kunna känna, dofta, höra prassel och få riktigt bra läsbarhet när vi bläddrar. Vår vilja att använda alla våra sinnen finns djupt rotat tror jag. Hur framtiden ser ut kan vi därför bara filosofera och spekulera om…
Blir det tryckta lyxigt?
Frågan är om (över-) flödet i digitala medier får oss att reagera annorlunda i framtiden. Det som idag känns nytt och fräscht blir taget för givet om några år. Vi kanske längtar efter något som är ”på riktigt”. I mängden av alla digitala nyhetsbrev i mejlen, marknadsförda inlägg på Facebook, övermäktig information i RSS-flödet och på Twitter… så kanske det blir en motreaktion. Om jag får tala för mig själv, så känner jag mig utvald och hedrad om jag får en handskriven inbjudan, en trycksak med läckert papper och fina bilder eller ett tryckt nyhetsbrev eller en kundtidning. Ett sms, digitalt nyhetsbrev eller ett mejl glömmer jag snabbt.
Alltså, marknadsföring handlar ju – bland annat – om att nå fram, sticka ut, bli uppmärksammad, ihågkommen. Då måste företag såklart både hänga med i ny digital teknik utan att glömma fördelarna med analoga kanaler – och våga gå mot strömmen. Alla kanaler har sina egna styrkor. Det är budskapet som är viktigast.