Fortsätt till huvudinnehållet

Fotografera för marknadsföring - så tar du säljande bilder

30 april 2021
panang

Text: Stina Rapp

Att uppdatera webbsidan med nya bilder behöver inte bli en dyr eller krånglig historia.
Allt du behöver är en kamera och dessa tips!

Du kanske redan fotograferar er verksamhet i dokumentationssyfte, eller tar några snabba bilder med mobilen till den interna kommunikationen. Steget till att ta bilder för den egna marknadsföringen är då inte långt. Att fotografera för marknadsföring skiljer sig från att fotografera för dokumentation. Bilderna ska sälja din produkt, produkterna ska visas från sin bästa sida. Här kommer några tips för ditt fotograferande.

Ta flera varianter på samma motiv

Att fotografera flera olika varianter av samma objekt gör att det finns fler bilder att välja på. Det ger större möjlighet att bygga en varierad webbplats eller trycksak. En bra regel att hålla sig till är att fotografera en helbild som visar hela objektet eller platsen. En halvbild som visar delar av objektet, till exempel från midjan och upp på en människa. Till sist en närbild som visar detaljer. 

Ljuset är din kreativa kompis

Gå runt ditt objekt ett varv och se vad som händer med ljus och skuggor.  Det finns olika typer av ljus:

  • Medljus är när du har solen i ryggen. Ljuset ger ofta ett platt intryck, men man ser tydligt vad som finns i bilden. 
  • Sidoljus framhäver former och ger ett mer spännande uttryck. Sidoljus kan man med fördel använda vid porträtt och även vid produktfotografering. 
  • Motljus kan skapa spännande silhuetter, men också ge en poetisk känsla. Vid solens upp- och nedgång fungerar motljus bra, när ljuset inte är för starkt. Mitt på dagen kan motljus vara svårt när man fotograferar med mobilkamera. 

Ljuset kan ha olika karaktär, mjukt eller hårt. Mjukt ljus upplever vi en molnig dag när skuggorna är otydliga. Hårt ljus uppstår när solen lyser och skapar skarpa skuggor. Det kan vara svårt att fotografera i hårt ljus, när skillnaden mellan ljust och mörk blir för stor kan vissa kameror ha svårt att registrera alla nyanser. Ska du fotografera en människa en solig dag kan du prova att gå till skuggan, du kan annars försöka lätta upp de hårda skuggorna med en blixt. Mjukt ljus ger en behagligare bild, men bilden kan också upplevas kontrastlös. Detta går oftast att redigera i efterhand.

Hitta människan

Vi människor är mer benägna att titta på en bild där vi möter ett ansikte, en blick. Hitta därför människor du kan fotografera. Ta flera bilder, prova olika bakgrunder. Blir bilden stel kan du be personen du fotograferar göra något. Se till att få en bild när personen tittar in i kameran. Lämna inte för mycket yta omkring personen, låt den ta plats i bild!

Komponera din bild

Genom att röra på sig åt olika håll kan du komponera din bild. DU kan till exempel fotografera bilden lite underifrån mot himlen, placera något i förgrunden som skapar djup i din bild, hitta linjer eller former, kanske prova rama in bilden med träd. Titta också vad som faktiskt syns i bild, det kan vara bra att rensa lite. Kanske försvinner en ful soptunna om du beskär bilden annorlunda. En sladdhärva försvinner om du går lite närmare. Väntar du en stund så hinner människor gå in eller ut ur bild, beroende på om de tillför något eller inte.

Tänk på formatet

Välj maximal kvalitet när du fotograferar och överför din bild. Det gör att den inte blir pixlig, något som drar ner intrycket. Liggande format på bilderna fungerar bäst på webben. Var försiktig med olika fotofilter som finns i mobilen, ofta räcker det med att ställa in ljus och kontrast om bilden känns för mörk eller grå.

Behöver du hjälp med att ta fram säljande bilder till ditt företag?
Kontakta oss så hjälper vi dig med hela resan från idé, profilering samt fotografering.

Senaste blogginläggen

30 sep

Svenskarna och internet 2024 – Sociala medier

Svenskarna och internet 2024 har äntligen släppts! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en riktig höjdpunkt varje år. Med...

Läs mer
27 sep

Tips! Det här ska du ha koll på inför 2025

Det har aldrig gått snabbare än nu, det kommer aldrig att gå långsammare än nu. En sliten klyscha förvisso, men inte desto mindre...

Läs mer
13 sep

Instagram Stories – Allt du behöver veta

Instagram Stories är ett kraftfullt verktyg för att skapa direktkontakt med din publik – och det bästa? Det behöver inte vara per...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!