Hur blir man källkritisk på Instagram?
Har du också sett den tävling som delas som en löpeld genom sociala medier just nu med erbjudandet om att bli influenser för Fjällräven-väskor och accessoarer? På bara ett par timmar har jag sett den fladdra förbi hos otaliga vänner som såklart är väldigt sugna på detta erbjudande, och det är ju hela 300 personer som får chansen, så länge man har minst 150 följare. Vilket erbjudande! Eller..?
Det är som man alltid sagt ”om det låter för bra för att vara sant, så är det troligtvis det också”. I detta fall är det ett scam-konto* som heter fjallraveninfluencer och som fångat kring 62’000 följare genom sin tävling där de lockar med att man kan bli en av de trehundra som får ta del av produkter från det omtyckta märket.
Du har säkert sett otaliga scam-tävlingar florera både på Instagram och Facebook, kanske har du ramlat dit eller så har du känt att allt inte stod hundra till och bestämt dig att inte delta genom att dela, följa eller vad de nu uppmanar till.
Varför går man på en fejkad tävling?
Det är inte helt enkelt och även om man tycker man varit noggrann att kolla upp kontot så kan man göra misstaget att gå på det. Faktum är att skapare till scam-konton oftast är duktiga på att skapa förtroende och i detta fallet med fjallraveninfluencer har de även skapat engagemang.
Dels är det lätt att se sig blind på hur många följare kontot har, och på så sätt känna sig lugn i att ”Om 60k andra följer kontot så kan jag med göra det”. Andra faktorer som spelar in är att kontots profil är snyggt och trevlig. Det stämmer överens med det riktiga varumärkets grafiska profil och uttryck samt att inläggen har härliga bilder som har med produkterna att göra. I sista timmen innan de stängde ned kontot så hann de även dela en story där de drog första vinnaren som visade sig vara en stor känd influenser. Även detta fake.
Varningssignaler för scam-konton:
Vad ska man då kolla på när det är dags att vara källkritisk kring ett konto?Det finns några enkla knep som kan vara till hjälp;
1. Kommentarer. Vad skriver folk i inläggets kommentarer? Här gäller det att få en magkänsla om man bedömer det som äkta eller inte. Har kontot stängt av kommentarsfunktionen? Då är det mest troligt scam.
2. Tävlingsvillkor. När ett företag arrangerar tävlingar får det inte vara rena utlottningar utan en tävling måste innehålla en motprestation för att inte Lotteriinspektionen ska bli indragen. I fallet med Fjällräven var reglerna följande; Du behöver ha ett konto med minst 150 följare, följa fjallraveninfluencer samt dela deras inlägg i din story ihop med tagg till deras konto. Här måste man tänka kritiskt och i detta fall undra varför de skulle vara intresserade av ett konto med bara 150 personer. Företag som söker influenser är intresserade av minst ett tusental, så detta blir såklart ett enkelt sätt att få en bredare målgrupp att gå på detta och bli sugna.
3. Officiella kontot. Besök företagets officiella konto och se om du kan hitta samma tävling/erbjudande på deras kontot, eller som denna gång; ett dementerat inlägg om att influencer-kontot var fake. Osäker på hur du hittar deras officiella konto? Hitta till deras sociala konton via deras webbplats där de troligtvis länkat dem.
4. Hashtags. Klicka dig in på hashtags som används i tävlingen och se om du hittar något inlägg som påvisar att tävlingen är scam eller inte.
* Scam-konto är ett företags- eller användarprofil som är fake. Lurendrejeri på ren svenska.