Kritiska ögon och dåligt tålamod på webben
3-4 sekunder – så lång tid tar det för en läsare att bestämma sig för om en text på webben är värd att läsa vidare, enligt en artikel skriven av internetkonsulten Erik Geijer. För en webbskribent är det alltså av stor vikt att skriva på ett sådant sätt att läsaren finner ett värde i texten, och förhoppningsvis stannar kvar på sidan.
Rätt rubrik i länken är viktigt
Den som söker efter information på nätet ser oftast redan i länken om det är värt att klicka sig vidare eller inte. När vi hittat något vi tror kan vara intressant, läser vi sällan från början till slut. Istället skumläser vi texten, för att se om den innehåller det vi söker.
Det finns oändligt många texter på nätet, och det gäller att med rubrik och helhet övertyga läsaren om att denne hittat rätt. Här blir underrubriker väldigt viktiga, och generösa styckeindelningar som hjälper läsaren att enklare få en överblick. Har man tur hittar läsaren något intressant, och börjar först då att läsa mer ingående.
Texter ska vara korta men innehållsrika
På webben vill vi snabbt kunna hitta informationen vi söker, därför får långa texter mindre uppmärksamhet. Som skribent har man ofta ett visst antal ord att hålla sig till, och utmaningen ligger då i att inte förlora värdet i en text som lika gärna skulle kunna förklarats med tre meningar.
När man läser på webben är man dessutom mycket mer kritisk till författaren. Man vet inget om den som har skrivit, och letar omedvetet efter tecken på att texten inte går att lita på. Därför gäller det att använda ett korrekt språk, vara tydlig och hålla en objektiv ton.
Skribentens engagemang avgör
Som skribent måste man kunna stå för det man skriver. Man måste göra bra research, hitta det viktigaste och lyfta fram det på ett sådant sätt att läsaren finner det värt att stanna på sidan, skumma igenom den och med lite tur kanske läsa hälften av det vi skrivit. Därför är varje text en ny utmaning, och måste skrivas med samma engagemang som den förra.
Våra texter är inte en bok som läsaren valt, och de är inte en skol- eller arbetsuppgift som måste läsas. De är texter som vi med ord, kunskap och lite flyt försöker locka till läsning, och det är av största vikt att läsaren kan finna ett värde i texten – även om texten inte handlar om precis det som läsaren sökte.