Fortsätt till huvudinnehållet

Mätmetoder del 2: Social Media

09 augusti 2012
panang
  • Del 1: Webb 101 
  • Del 2: Social media 
  • Del 3: KPI 
  • Del 4: Relevans & mål

I den här andra delen i vår miniserie om mätning och mätbarhet inom digital marknadsföring ska vi kika lite närmare på sociala medier. Många företag tvekar fortfarande när det kommer till en närvaro i sociala medier, av flera anledningar. En av dessa är tveklöst att man känner sig osäker inför hur och vad man ska mäta för att kunna se en payback i satsningen, men osäkerhet kring kommunikationen med kunder och marknad brukar också anges som anledning. Många är helt enkelt rädda för vad som kan hända om man börjar tillåta kommentarer på företagsbloggen, eller öppnar upp sin facebook page för tyckare på gott och ont.

Att vara rädd för att kommunicera öppet med sina kunder är förståeligt, men egentligen bara motiverat om man själv redan vet att man kommer att behöva ta emot offentlig och öppen kritik. Och vet man detta, borde man kanske fråga sig om det inte är symptom på vissa grundsjukdomar inom företaget som man kanske borde ta tag i först – långt innan man börjar utforma en strategi för sociala medier. När det gäller mätbarhet så finns det lyckligtvis saker man kan göra, även om det på många sätt är svårare att mäta rätt saker när det kommer till sociala medier, än ren webb.

Vad kontra hur – igen

Återigen handlar det om vad kontra hur. Att mäta saker i sociala, digitala, medier är lika lätt som att mäta dem på webben. Däremot handlar det till större del om att identifiera exakt vad som är viktigt – och därför värt att mäta – i kommunikationen med dina kunder. En tumregel att gå efter, är att det är att vad är viktigare än hur många. Kvalitet framför kvantitet, helt enkelt.

Mätmetoder för social media

Det här är, som vanligt, bara ett axplock av den myriad av mätmetoder som finns. De täcker ett ganska brett och vanligt spektrum, men i många fall kan det vara viktigt att identifiera och välja ut kompletterande mätmetoder som passar just ditt företag och situation.

Medvetenhet – Hur många är det egentligen som känner till företaget och dess erbjudande? Denna mätmetod är lika viktig som klassisk (även inom mer analoga former av marknadsföring), men svårmätt eftersom den kräver stora undersökningar som innefattar många respondenter.

Prenumerationer – Hur många prenumeranter på nyhetsbrev, blogginlägg, fans på Facebook eller följare på Twitter har ni? Det här indikerar ett djupare engagemang än bara medvetenhet, men kräver samtidigt inte någon aktiv handling.

Andel besvarade undersökningar – Att mäta hur många respondenter som faktiskt besvarar och slutför en undersökning, sett till hur många som påbörjade eller fick en inbjudan till den, kan vara ett bra sätt att en överblick av hur mycket energi de verkligen är villiga att lägga på ditt företag. Att bara lyssna på dig kräver inget större engagemang, att faktiskt göra något som tar tid och tankeverksamhet, gör det.

Andel reaktioner – Använder du dig inte av undersökningar, så kan andel reaktioner på Facebook-poster, blogginlägg eller tweets ge en motsvarande reaktion. Även här finns det olika engagemangsnivåer som man bör gradera: en like kräver mindre än en kommentar; en retweet och en mention ger båda engagemang men på olika sätt och en länk till din bloggpost är snäppet högre på skalan än en kommentar på den.

Registreringar – Hur stor andel av det totala antalet besökare på en blogg eller facebooksida som registrerar sig för något, exempelvis ett medlemskap. En grundindikator på attraktivitet (”attractiveness”).

Bloggkommentarer – Hur många besökare som kommenterar företagets blogg. Man kan också mäta andelen återkommande kommentatorer för att gradera engagemang kontra räckvidd. Indikerar engagemang.

Blogginlägg – Antal som nämner ditt företag på en egen blogg (eller annan plattform). Detta kan naturligtvis vara både positivt eller negativt beroende på språket som används men i regel är detta alltid bra att mäta då du ju får en perfekt chans att bemöta kritik och lära dig mer om vad dina användare eller kunder tycker.

Leads – Hur stor andel av besökare/followers/fans/supporters och så vidare som är potentiella kunder.

Köp – Hur många av ovanstående som faktiskt köpte något. Genom att även mäta genomsnittligt ordervärde kan också skapa dig en uppfattning kring huruvida din satsning överhuvudtaget är ekonomisk eller om den enbart bygger indirekta värden som varumärke och förtroende. 

Och som vanligt – har du någon mätmetod för sociala medier som du använder i ditt marknadsföringsarbete, som du tycker att vi har missat, får du gärna kommentera här nedanför så lägger vi till den på listan.

Senaste blogginläggen

30 sep

Svenskarna och internet 2024 – Sociala medier

Svenskarna och internet 2024 har äntligen släppts! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en riktig höjdpunkt varje år. Med...

Läs mer
27 sep

Tips! Det här ska du ha koll på inför 2025

Det har aldrig gått snabbare än nu, det kommer aldrig att gå långsammare än nu. En sliten klyscha förvisso, men inte desto mindre...

Läs mer
13 sep

Instagram Stories – Allt du behöver veta

Instagram Stories är ett kraftfullt verktyg för att skapa direktkontakt med din publik – och det bästa? Det behöver inte vara per...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!