Text av Stina Rapp. Bilder: Pexels.

Att skriva nyhetsbrev verkar kanske ålderdomligt när det idag finns så många andra sätt att nå sin målgrupp. Men faktum är att nyhetsbrevet kan vara mer effektivt än någon annan kommunikationskanal när det kommer till sälj. Enligt Hubspot föredrar 73% av alla millennials (födda på 80 och 90-talet) kommunikation från företag via mejl. Och hela 59% uppger att marknadsföring via mejl påverkar deras köpbeslut.

Men hur skriver man då nyhetsbrev som mottagaren faktiskt öppnar och läser? Här kommer några tips som räddar ditt nyhetsbrev från papperskorgen.

Skriv för din målgrupp

Fundera på vem du skriver för och varför. Vad behöver dina läsare? Att ha mer värdefullt innehåll i ditt nyhetsbrev gör att fler läser det. Brevet kan till exempel innehålla erbjudanden, kundcase, spännande nyheter eller kunskap.

Ämnesraden is king

Vem blir sugen på att öppna ett mejl som heter “Nyhetsbrev v. 12”?
Ämnesraden kan faktiskt vara avgörande om dina mottagare öppnar ditt mejl eller inte. Var tydlig med vad mottagaren kommer få ta del av och göra i mejlet, vad är ditt call to action? Hos vissa syns även en förhandsvisning av mejlet redan i inkorgen, vilket ger ännu en möjlighet att locka till läsning.

Hitta hooken

När dina mottagare väl öppnat brevet måste du jobba för att hålla kvar dem i texten. Det finns en metod som kallas AIDA, som står för attention, interest, desire, action. Metoden går att applicera på ditt nyhetsbrev om du behöver inspiration i ditt skrivande.

Så funkar AIDA: Börja med något som gör läsaren uppmärksam, fokusera på ämnesraden, rubrik eller bild. Sedan skapar du intresse. Du kan berätta någon kort historia, presentera intressant statistik eller ett vanligt problem som du har lösningen på. Försök sedan väcka ett behov, presentera fördelarna med det du vill sälja, eller lösningen på problemet.
Till sist kan du uppmana till handling, att till exempel köpa något, klicka sig vidare till en hemsida eller ta kontakt. Håll dig till ett, tydligt, call to action.

Aktivt språk

För att hålla kvar läsaren i din text kan du göra språket mer aktivt.
“Hästen åt ett äpple” är en aktiv sats som gör en text lättläst. “Äpplet åts av en häst” är en passiv sats, ett mer byråkratiskt sätt att skriva som gör texten tung. Håll utkik efter verb som blivit substantiv, dessa meningar går att bygga om. “Jag ändrade i texten” Är en mening med verbet i fokus. “Jag har gjort en ändring i texten” blir mer komplicerad.

Håll det kort

Ingen orkar läsa ett långt nyhetsbrev. Bilder, layout, infografik och mellanrubriker gör texten mer lättläst. Rensa i språket- finns det onödiga fraser eller småord som smugit sig in? Kan du stryka några adverb? Ofta skriver vi dessa utfyllnadsord omedvetet. Att gå igenom texten och rensa kan göra magi.

Skippa klicheerna

“Det finns inget dåligt väder bara…” “En svala gör ingen…” Du märker kanske- meningarna är så förutsägbara att vi kan fylla i orden själva. Klicheer kan vara användbara ibland men oftast hoppar dina läsare över dem i texten. Klicheer och kända fraser kan istället bli mer spännande om du gör om dem. Lek med orden och se vad som händer!

Läs det högt

Trots att dina mottagare kommer läsa din text tyst så formar de ljud och ord i huvudet. Genom att läsa texten högt för dig själv eller för en kollega kan du upptäcka ord eller meningar som känns konstiga.

Vill du ha hjälp med nyhetsbrev?

Vill du ha hjälp med att komma igång med nyhetsbrev för din organisation?
Vi hjälper dagligen kunder i både stort och smått med att sätt upp plattformar, skriva nyhetsbrev, administrera kundkontakter och mäta resultat. Kontakta oss på Panang så berättar vi mer.