Många kunder uppskattar att komplettera sin grafiska profil med en profilmanual. Profilmanualen är helt enkelt en manual som berättar hur profilens olika element ska tillämpas och användas i det dagliga arbete. En utförlig manual visar också hur de inte ska användas, vilket kan vara nog så viktigt. Exempel på information som kan ingå i profilguiden är:
- Logotypens olika varianter
- Logotypens användning och placering
- Typografering i byråframställt marknadsföringsmaterial
- Typografering och utseende i Office-mallar och på webben
- Profil- och dekorfärger med grafiska färgkoder
- Ev. dekorelements användning, placering och eventuella varianter
- Beskrivning av ev. bildmanér med exempel
- Avbildning/skiss av några tillämpningar, som till exempel visitkort, framsida broschyr, annons eller liknande
- Skyltar, flaggor, banderoller eller andra utomhusprodukter
- Profilprodukter, kläder och liknande
- Fordonsdekorer eller mässmaterial
Vi hjälper er med grafisk profil
Som du märker så går det att göra ett sådant här arbete hur stort eller litet som helst. Stora företag och koncerner lägger miljoner på sina profiler och har profilmanualer tjocka som biblar. Mindre företag nöjer sig många gånger med typsnitt, dekorfärger, dekorelement och bildmanér, samt en enklare manual som de kan skicka med till tryckeriet. Oavsett omfattning har vi lång erfarenhet av den här sortens arbete.