Budgetallokering och kanalval
Det första man brukar bestämma är vilken budget man har: den informationen kommer ofta från högre ort i form av verksamhetsbudget. Utifrån tillgängliga medel är utmaningen sedan att välja ut och prioritera bland de kanaler vi vill ha med i medieplanen, och även här finns det fallgropar. Vissa kanaler kräver till exempel helt enkelt en grundläggande investering – utan den så kommer satsningen vara förlorad.
Vi kan ta sökmotoroptimering som exempel. Om era konkurrenter, allt annat lika, investerar 5 000 kronor per månad på SEO och ni investerar 4 000 så kommer ni aldrig komma ikapp. Om ni då i stället höjer er investering till 6 000 så kommer det på ett år kosta er 24 000 mer än vad som var tänkt från början, men ni kommer i gengäld faktiskt att få resultat. I stället för 48 000 kronor i sjön kan ni förhoppningsvis räkna med positiv ROI på 72 000!
Content plan
En medieplan innehåller också ofta, men inte alltid, en content plan. Här arbetar våra skribenter och copywriters tillsammans med er för att redan i förväg bestämma hur och vilket innehåll vi ska skapa över året. Att veta sådant i förväg skapar utrymme för kreativitet och spontanitet.
Samtidigt kan det hjälpa till att hålla kostnaderna nere, genom att till exempel ta alla nödvändiga foton på en och samma dag i stället för att göra det inför varje inlägg som ska skapas.
Analys, mätning och uppföljning
Det här är en viktig men ofta bortglömd del av marknadsföringen, speciellt i traditionella kanaler. Utan en grundlig föranalys kan vi inte få en nollpunkt och veta vart vi ska och vad som är realistiska mål i vår medieplan.
Det kan också leda till att vi går bort oss i budgetallokeringen genom att till exempel lägga stora resurser på Google Ads utan att det ger något eftersom vi först hade behövt åtgärda webbplatsens mobilvänlighet och konverteringsflöden.
Därefter är det viktigt att vi över tid mäter resultaten, arbetar hypotesdrivet med tester och förstås också följer upp hur det går med arbetet. Resultaten levererar vi månadsvis i rapportform.