Google Ads Display, remarketing och Performance Max
Vi menar överlag att bannerannonsering till stor del har spelat ut sin roll: när det byggs hela affärsmodeller och företag vars enda tjänst är att blockera annonser för att de är så irriterande, så menar vi att det så gott som alltid finns bättre alternativ att satsa pengar på. Idag går bannerannonsering i princip uteslutande ut på att bygga varumärke, och affärsmodellen är oftast CPM – cost per mille (betala per tusen visningar).
Ett fungerande undantag är möjligen remarketing (även kallat retargeting i andra nätverk). Här handlar det om att med hjälp av kakor i webbläsaren identifiera personer som till exempel har besökt en webbutik utan att handla. Med hjälp av en liten kodsnutt kan man sedan förfölja dessa över internet med olika erbjudanden och påminnelser.
Det är inte alltid snyggt, men det har också visat sig fungera bra för en del kunder. Avvägningen du behöver göra mot eventuell irritation gentemot varumärket behöver dock förstås diskuteras.
Fler möjligheter
Utöver Search och Display så har Google ett antal andra möjligheter. Dessa inkluderar till exempel annonsering på Youtube (både som rekommenderade klipp om ni själva producerat filmer, och som reklam före och under andra klipp), speciellt för mobiler och även speciellt för e-handlare.
Panang arbetar dock inte i särskilt hög utsträckning med e-handlare då vi menar att det krävs en speciell kompetens och metodik som inte ingår i vårt erbjudande.
Hur Panang arbetar med SEM
Det finns många olika affärsmodeller för arbete med sökmotormarknadsföring och Google Ads. En del byråer tar fast pris, andra per timme och ytterligare några tar en procentsats baserad på ad spend (annonsbudget).
Tillsammans med mycket kompetenta samarbetspartners kan vi erbjuda Googles fulla spektrum av annonsering, och tar antingen betalt per timme eller med fast pris beroende på vad som behöver göras.
I ett normalfall skapar vi tillsammans med er en mediabudget där sökmotormarknadsföringen får en budgetandel. I samband med det räknar vi på vad vi kommer att behöva göra för att leverera ett bra resultat, och ni får veta hur mycket av budgeten som går till annonsering och hur mycket som behöver läggas på analys, uppsättning, optimering, rapportering och förbättringar.
Räkna med att behöva investera åtminstone från 5 000 kronor och uppåt för att vi ska kunna göra ett bra jobb och att ni ska kunna se effekt av vårt arbete. Under det så kommer vår tid att bli en för stor andel av investeringen.