Annonserar du i print?
Du blir alltmer ensam
Nedanstående graf och information är tagen från ekonomiprofessor Mark J. Perrys blogg Carpe Diem, och visar på ett ganska tydligt sätt hur mycket annonsering i printmedia omsatte per år från 1950 till 2010 – justerat för inflation. De flesta grafer kommer ju lite närmare sanningen när man inflationsjusterar indatan, och vi kan tydligt se att den marknadsmodell som tog femtio år att bygga upp bara tog elva år att få ner på utgångsnivån igen.
I mina ögon finns det två orsaker till den här utvecklingen. Den första och mest uppenbara är att digital annonsering tar marknadsandelar från print. Den är lättare att mäta, billigare att skapa, kan göras prestationsbaserad och ger generellt hög ROI.
Den andra orsaken är det helt enkelt är billigare och mer kostnadseffektivt att behålla en gammal kund, än att få en ny. Företag investerar alltmer i relationer, och allt mindre i megafoner. Det är ett enklare, rakare och ärligt talat schysstare sätt att göra affärer på – att bry sig om sina kunder. Så gå gången, snacka snacket, och lägg din marknadsföringsbudget på att
- Skapa och bibehålla meningsfulla kundrelationer, och
- Investera i mätbar digital marknadsföring
Evolve or die. Det förra seklets affärsmodeller är på väg ut.
/Jonas