Fortsätt till huvudinnehållet

Annonserar du i print?

27 februari 2012
panang

Du blir alltmer ensam

Nedanstående graf och information är tagen från ekonomiprofessor Mark J. Perrys blogg Carpe Diem, och visar på ett ganska tydligt sätt hur mycket annonsering i printmedia omsatte per år från 1950 till 2010 – justerat för inflation. De flesta grafer kommer ju lite närmare sanningen när man inflationsjusterar indatan, och vi kan tydligt se att den marknadsmodell som tog femtio år att bygga upp bara tog elva år att få ner på utgångsnivån igen.

I mina ögon finns det två orsaker till den här utvecklingen. Den första och mest uppenbara är att digital annonsering tar marknadsandelar från print. Den är lättare att mäta, billigare att skapa, kan göras prestationsbaserad och ger generellt hög ROI.

Den andra orsaken är det helt enkelt är billigare och mer kostnadseffektivt att behålla en gammal kund, än att få en ny. Företag investerar alltmer i relationer, och allt mindre i megafoner. Det är ett enklare, rakare och ärligt talat schysstare sätt att göra affärer på – att bry sig om sina kunder. Så gå gången, snacka snacket, och lägg din marknadsföringsbudget på att

  1. Skapa och bibehålla meningsfulla kundrelationer, och
  2. Investera i mätbar digital marknadsföring

Evolve or die. Det förra seklets affärsmodeller är på väg ut.

/Jonas

Senaste blogginläggen

30 sep

Svenskarna och internet 2024 – Sociala medier

Svenskarna och internet 2024 har äntligen släppts! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en riktig höjdpunkt varje år. Med...

Läs mer
27 sep

Tips! Det här ska du ha koll på inför 2025

Det har aldrig gått snabbare än nu, det kommer aldrig att gå långsammare än nu. En sliten klyscha förvisso, men inte desto mindre...

Läs mer
13 sep

Instagram Stories – Allt du behöver veta

Instagram Stories är ett kraftfullt verktyg för att skapa direktkontakt med din publik – och det bästa? Det behöver inte vara per...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!