Fortsätt till huvudinnehållet

Annonserar du i print?

27 februari 2012
panang

Du blir alltmer ensam

Nedanstående graf och information är tagen från ekonomiprofessor Mark J. Perrys blogg Carpe Diem, och visar på ett ganska tydligt sätt hur mycket annonsering i printmedia omsatte per år från 1950 till 2010 – justerat för inflation. De flesta grafer kommer ju lite närmare sanningen när man inflationsjusterar indatan, och vi kan tydligt se att den marknadsmodell som tog femtio år att bygga upp bara tog elva år att få ner på utgångsnivån igen.

I mina ögon finns det två orsaker till den här utvecklingen. Den första och mest uppenbara är att digital annonsering tar marknadsandelar från print. Den är lättare att mäta, billigare att skapa, kan göras prestationsbaserad och ger generellt hög ROI.

Den andra orsaken är det helt enkelt är billigare och mer kostnadseffektivt att behålla en gammal kund, än att få en ny. Företag investerar alltmer i relationer, och allt mindre i megafoner. Det är ett enklare, rakare och ärligt talat schysstare sätt att göra affärer på – att bry sig om sina kunder. Så gå gången, snacka snacket, och lägg din marknadsföringsbudget på att

  1. Skapa och bibehålla meningsfulla kundrelationer, och
  2. Investera i mätbar digital marknadsföring

Evolve or die. Det förra seklets affärsmodeller är på väg ut.

/Jonas

Senaste blogginläggen

17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
07 apr

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det...

Läs mer
03 apr

Pulsfrukost hos Panang – Tillgänglighet och GDPR

Vi vet, att prata om tillgänglighetslagstiftning och GDPR låter inte så upphetsande. Men förutom att det är en juridisk och ekono...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!