Fortsätt till huvudinnehållet

Annonserar du i print?

27 februari 2012
panang

Du blir alltmer ensam

Nedanstående graf och information är tagen från ekonomiprofessor Mark J. Perrys blogg Carpe Diem, och visar på ett ganska tydligt sätt hur mycket annonsering i printmedia omsatte per år från 1950 till 2010 – justerat för inflation. De flesta grafer kommer ju lite närmare sanningen när man inflationsjusterar indatan, och vi kan tydligt se att den marknadsmodell som tog femtio år att bygga upp bara tog elva år att få ner på utgångsnivån igen.

I mina ögon finns det två orsaker till den här utvecklingen. Den första och mest uppenbara är att digital annonsering tar marknadsandelar från print. Den är lättare att mäta, billigare att skapa, kan göras prestationsbaserad och ger generellt hög ROI.

Den andra orsaken är det helt enkelt är billigare och mer kostnadseffektivt att behålla en gammal kund, än att få en ny. Företag investerar alltmer i relationer, och allt mindre i megafoner. Det är ett enklare, rakare och ärligt talat schysstare sätt att göra affärer på – att bry sig om sina kunder. Så gå gången, snacka snacket, och lägg din marknadsföringsbudget på att

  1. Skapa och bibehålla meningsfulla kundrelationer, och
  2. Investera i mätbar digital marknadsföring

Evolve or die. Det förra seklets affärsmodeller är på väg ut.

/Jonas

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!