
Dags att mobilisera på riktigt
Att trenden går mot mobilt har vi vetat länge, så det är i sig en ganska medioker spaning. Mobilt står idag för omkring 20 % av all webbtrafik i både EU och USA, och siffran är betydligt högre för sociala medier. Ditt företag har förhoppningsvis en mobilanpassad webbplats redan idag, med responsiv design eller en helt egen mobilversion. Men hur jobbar ni med den?
En undersökning utförd av Forrester visade till exempel att 57 % av de tillfrågade marknadsförarna idag inte har definierade mål för mobilt. En tredjedel av dem experimenterar fortfarande med vad man egentligen ska mäta, och hur, och en fjärdedel jobbar med mobilt helt enkelt för att de vill visa att de ligger i framkant.
Så illa är det, och jag säger illa, för om du tror att du ligger i framkant för att du har en responsiv webbplats eller app, så är det definitivt en sanning med modifikation. Ja – beroende på bransch och geografi kan det förvisso vara så att du ligger i framkant jämfört med dina konkurrenter. Men du ligger absolut inte i framkant jämfört med dina användare och besökare (presumtiva kunder) som förväntar sig en bra upplevelse när de besöker er via en mobil eller surfplatta.
Så hur kan du hålla dig i framkant på riktigt?
Börja med att ge mobilt en egen post i nästa års marknadsföringsbudget. Och medan du ändå sitter med underlaget till den, ta fram siffror på mobil trafik och dess utveckling som andel av totaltrafiken (detta är en fin graf för att övertyga styrelsen!) och konverteringsunderlag för både mobilt, webb och totalt. Om du har skött dig så ska konverteringsgraden för mobilt ligga i linje med övrig konvertering, ligger den under så är det enkelt att räkna baklänges på hur många förfrågningar/prenumeranter/intresseanmälningar/köpt etc (vad det nu är ni mäter) som ni missar per år på grund av svagt fokus på mobilt (även det ett fint argument i styrelsepresentationen).
Att vara mobilanpassad idag handlar alltså inte bara om att ha köpt in en responsiv webblösning (även om det är en stor och bra start). Som marknadsförare idag behöver du tänka ett steg längre, arbeta aktivt med det här och positionera er för en trend som är starkare än nästan alla andra digitala trender vi ser idag – det är dags att mobilisera på riktigt.