Fortsätt till huvudinnehållet

Facebook Marketplace på väg till Sverige

17 augusti 2017
panang

Genom åren har många IT-företag använt sig av en stor egen plattform för att på ett snabbt och enkelt sätt ta sig in på nya marknader, marknader som i vissa fall är nära besläktade med företagets kärnverksamhet, och i andra fall inte är det. Exempel på det förstnämnda är Microsofts sätt att använda Windows dominans för att popularisera Internet Explorer, där senare Google gjorde något liknande genom att utnyttja sin sökmotors dominans för att marknadsföra Chrome. Båda dessa lyckades väl, i alla fall sett från Microsofts och Googles synvinkel. Inom en snar framtid kommer så Facebook att lansera en extratjänst, Marketplace, en tjänst som nog får både Tradera och Blocket att oroa sig lite. Marketplace finns redan i några länder, och kommer inom kort till 17 till.

Existerande användarbas

Facebook är ju världens största sociala nätverk, med, enligt uppgift, två miljarder aktiva användare. Vad gäller Sverige så har ungefär två tredjedelar av alla svenskar ett Facebookkonto. Till skillnad från en helt nystartad sajt för handel mellan privatpersoner behöver Facebook inte bygga upp en bas av användare – de finns redan där.

Facebook har fler fördelar jämfört med Blocket och Tradera. Dels så vet de mycket om sina användare, var de bor, vilka intressen de har och mycket annat, och dels så har dess användare redan organiserat sig i grupperingar. För försäljningar mellan privatpersoner kan detta vara en fördel, om man i alla fall någotsånär känner till den man gör sin affär med. På så vis har Facebook möjligheter att göra det enklare för säljare och köpare att hitta varandra.

Gratis att annonsera

Men den kanske största fördelen med att sälja saker via Facebook Marketplace är att det är tänkt att vara gratis att annonsera där för privatpersoner. Så är det inte hos exempelvis Blocket, och det kan vara det största skälet till att Marketplace slår igenom i Sverige, även om det givetvis är möjligt att Blocket svarar genom att ändra affärsmodell. I vilket fall kan vi vara säkra på att Facebooks intåg på köp- och säljmarknaden kommer att innebära förändringar. Hur pass allvarliga de blir för Blockets räkning återstår att se.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!