Fortsätt till huvudinnehållet

Nya Instagram skapar reaktion

12 maj 2016
panang

Instagram hinner knappt släppa sin senaste uppdatering innan skämten cirkulerar runt i samtliga sociala medier. Den nya färggranna logotypen är något som påminner oroväckande mycket om en enkelt gradient-fix, skapad i vilket simpelt redigeringsprogram som helst. Hashtaggen #instagramlogo har i skrivande stund 4 681 stycken inlägg i sitt eget media och på Twitter sprids denna GIF här nedanför i rasande fart.


Man kan inte blunda för att det är många som engageras i frågor som har att göra med våra sociala medier.
De är en viktig del av vårt liv idag och en ändring i användarrutinerna är som att ändra märke på frukostbrödet för vissa. Ett rent intrång i vardagsrutinerna.

Instagrams nya färger visar på mångfald

I den eld som pågår kring den quick-fix som man gjort på logotypens färgsättning så missar man ändå att det finns en fin tanke bakom färgerna. Det man försöker göra med den nya paletten är att framhäva den mångfald och bredd som finns i Instagrams bildflöde – och man väljer att göra det via sin logotyp. Om detta var ett bra val eller inte är just nu den hetaste debatten på nätet hos de intresserade, men jag kan nog själv tro att det kommer att slå positivt i slutändan. Vi människor tycks alltid ha problem med förändringar, vanedjur som vi är. Men när det får lägga sig så tror jag att färgsättningen kommer att landa mjukt och fint hos användarna.

Den kronologiska ordningen i flödet tas bort

Förutom det nya färg- och formspråket så sker en del rent användarrelaterade förändringar i appen. Den största snackisen är kring hur Instagram nu för in en ny typ av bildalgoritm som kommer att bedöma vilka bilder som ska synas överst i ditt flöde och inte, utifrån vad algoritmen tror att du kommer att gilla och inte. Den tidigare kronologiska ordningen försvinner alltså nu, vilket många användare verkar rasa mot. Det är däremot densamma styrning vi ser i våra Facebookflöden och det handlar om att man vill presentera attraktivt innehåll för att få sina användare att stanna.

Varför denna uppgradering?

Instagram själva motiverar det hela med att påpeka att man idag missar 70 % av alla bilder och videos i flödet, och att detta istället ska göra att vi ska få se det vi helst tittar på. Mer likt Facebook, helt enkelt, som ju faktiskt äger bolaget. Att man går mot mer skräddarsydda upplevelser på nätet är inget nytt på kartan, så det är en uppdatering som kommer helt i linje med övrig utveckling av användarupplevelsen. Men alla kan ju inte tycka likadant, eller hur?

Hur känner ni inför Instagrams nya färgspråk och den nya presentationen av bilder i ert flöde?

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!