Fortsätt till huvudinnehållet

Mobilanpassat är inte bara användarvänligt – det kan vara livsnödvändigt

23 april 2015
panang

googleGoogles stora digitala värld uppdateras hela tiden. Uppdateringarna skiljer sig åt från gång till gång, och har egentligen inte speciellt stort inflytande eller betydelse för sökoptimering. Det handlar om små, små detaljer som dagligen fixas. Men – och det är ett stort men – det finns också de uppdateringar som är mer genomgående och övergripande. Den senaste kom alldeles nyss, 21 april, och handlar om mobilanpassade sidor som sägs ha en stor påverkan på hur bra (eller dålig) din ranking i Googles sökresultat blir.

Mobilanpassning blir en rankingfaktor att räkna med

När det sker förändringar, på förhand beskrivna som ganska stora, så finns det all anledning att hålla öron och ögon öppna. Och det kanske allra viktigaste – anpassa sig efter nya spelregler. Den nya uppdateringen med mobilanpassning som rankingfaktor förändrar inte bara reglerna, den förändrar också spelplanen.

SEO, eller sökmotoroptimering, handlar om just det – att ranka högt bland sökresultaten i Google på relevanta nyckelord för er bransch. Googles algoritm, som avgör rankingen, behöver vi därför ha stenkoll på för att kunna hjälpa våra kunder. I och med den senaste uppdateringen så blir vikten av att ha en mobilanpassad sida större. Därför vill vi framhålla vikten av att ni utvecklas mobilt, för er egen och era besökares skull. Vår VD Jonas har skrivit om det tidigare här.

En stark och modern webbplats med mobilanpassning

Den uppdatering som nu kommit gällande mobilanpassade sidor har vi stor anledning till att granska närmare. Dels handlar det om att Google uttryckligen sagt att den kommer att påverka mycket, men också för att det mobila användandet idag är enormt, där allt fler handlar och agerar utifrån hur bra ett innehåll är eller inte är.

Det innebär i sin tur att en mobilanpassad sida inte enbart kommer vara bra för att ranka högt i Google, den kommer också att vara bra för upplevelsen av din webbplats för dina besökare. Ett ökat mobilanvändande har gjort att Google reagerat för att ge bäst upplevelse till sina användare, och på det spåret måste vi också följa. Vi måste anpassa oss till nya tiders beteendemönster, och funktionerna som följer, för att tillfredsställa nya beteenden.

Så för att sammanfatta, det här är vad en mobilanpassning ger dig idag:

  1. Bibehållen, eller högre, plats i Googles sökresultat enligt Googles egen utsaga
  2. En användarvänlig webb för era besökare
  3. Högre konverteringsgrad, eftersom enkelheten i mobilanpassningen gör det smidigare för era besökare att komma till avslut

Vi har ett första resultat

Det har gått några dagar nu efter att algoritmen sägs ha gått live. Det är dock inte mycket som har hänt, hittills, och de förändringar som man kan se i den mobila sökningen är inte tillräckligt stora för att kunna göra korrekta tolkningar och dra slutsatser. I korta ordalag – det ser inte ut som det har hänt någonting. Än.

Stora SEO-bolag som Search Metrics, SEO Clarity, Search Engine Land och svenska Pineberry har hökögon på allt som händer just nu, men än är alltså effekten knappt värd att kommentera. Det ska dock sägas att Google påtalat att det kan ta upp till en vecka för fullskalig effekt, men med tanke på hur siffrorna ser ut just nu så är det en utveckling som kommer ta tid, om den ens uppnår den på förhand spekulerade styrkan.

Det som är så intressant med denna uppdatering är att den har haussats enormt, Google gick oväntat ut tidigt och ”varnade” för den. Därför är en viss mån av den här hypen kring uppdateringen av algoritmen befogad. Men att det skulle handla om att ALLA icke mobilanpassade sidor över en natt störtdyker i rankingen, det är definitivt inte sanningen som vi ser. Dock finns det som sagt andra värden i en mobilanpassad sida, och får uppdateringen av algoritmen än mer effekt över tid så finns det en ytterligare vital anledning till att mobilanpassa.

mobilbild2
Häng med på utvecklingståget

Det är lätt att se om er webbplats är mobilanpassad eller inte. Efter att algoritmen gått igenom er webbplats och bedömt den som mobilanpassad så kommer ni att få en markering med texten ”mobilvänlig sida”, som i vårt exempel ovan. Testa att använda era mobiler eller surfplattor och gör sökningar, så kommer ni märka hur det ser ut. Det går också utmärkt att använda sig av Google:s eget test här.

Bara för att algoritmen har dragit igång med sin uppdatering betyder det inte att ni har missat chansen. Sitter ni på en webbplats som inte är mobilanpassad kan vi på Panang hjälpa er att göra något åt det, och har ni inte funderat alls över sökmotoroptimering så kan vi dessutom hjälpa er att komma igång. Två flugor i en smäll-metaforen är lämplig att använda sig av nu, med andra ord.

I grund och botten är den grundläggande sökmotoroptimeringen med on-site optimering och inlänkar viktigast och har fortfarande störst betydelse. Men med en mobilanpassning av er webbsida ökar ni konkurrenskraften i framtida mobila sökresultat och givetvis ger ni samtidigt era besökare en bättre upplevelse av er webbplats. Det kan i sin tur också höja konverteringsgraden och ge er ännu större utväxling på er digitala satsning.

Hög tid att mobilanpassa, helt enkelt.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!