Pokémon GO förändrar den digitala arenan för marknadsföring
Nej, vi är inte de första som skriver om det. Inte heller blir vi de sista. Vi är, precis som ni, just nu i mitten av en stor händelse inom den digitala världen som kan vara den största virala grejen sedan Facebook. Vi står med stora fascinerade ögon och utvidgade öron och suger åt oss allt med detta nya fenomen som kan utvecklas till att bli precis vad som helst. Självklart drar vi på oss marknadsföringsbrillorna för att se vilka möjligheter det här kommer att kunna tillföra till den digitala marknadsföringen framöver. Och visst finns det potential allt.
Pokémon Go – Möt kunden i en virtuell värld
Många siar om att detta är den revolution som kommer att slå hål på det stillasittande spelandet. Ungdomarna (och många vuxna ska tilläggas) har rest sig och är nu ute och vandrar långa sträckor om dagarna för att fånga in dessa små hitte-på-djur. Plötsligt blir spelandet fysiskt aktivt, och dessutom integrerande i den mån att alla kan göra det, och alla möts på de olika korsningar och platser där man hittar ett Pokégym eller eller en Pokéstore.
Om detta är de första tecknen på ett nya sättet att spela spel digitalt så måste vi redan nu börja förbereda oss på att förflytta oss själva också, i förståelse för att målgruppen inte längre kommer att nås sittandes framför sina skärmar i hemmets vrår, utan gåendes ute på våra gator. Rakt framför oss. Självklart kommer det att förändra spelreglerna för hur vi framöver behöver kommunicera med denna målgrupp på ett relevant sätt.
Detta öppnar såklart därför upp möjligheter till direkt realtidsmarknadsföring framöver. Lite som Foursquare, Klipster, Rabble m.fl. som erbjudit digitala rabattkuponger, men nu ännu mer realtidsbaserat. Du kanske kommer att kunna erbjuda din målgrupp saker rakt framför deras ögon, i deras virtuella värld som utspelas på mobilskärmen, eller i nästa steg kanske även med ett par Google Glass eller med Microsofts HoloLens? Det är en fantastisk kombination av teknik som håller på att skapas framför våra ögon just nu. Om du fick möta din kund på torget i en virtuell värld, vad skulle du kunna erbjuda denna?
Vad går Pokémon GO ut på?
I korta drag så är det en härlig kombination av 90- och 00-talsnostalgi där vi återigen möter de kända små hitte-på figurerna Pikachu, Mew, Beautifly, Zubat m.fl. men via en nyare digital plattform. Genom skärmen på din mobiltelefon träder du in i en virtuell värld där du söker upp och fångar dessa varelser och tränar upp dem. Spelet känner av din riktiga geografiska lokalisering och gör om den till en virtuell spelplan med hjälp av Google Maps. På olika platser i din stad finns Pokéstops där du kan handla saker som gynnar ditt spelande med hjälp av Pokécoins (Som du antingen vinner eller köper). Annars kan du ta en sväng in på närmaste pokégym och träna upp dina infångade små varelser inför battles mot andra spelare. Man kan nämligen battla mot varandra, där den Pokémon med högst power troligen vinner, såvida inte motspelaren inte engagerar sig alls i att försöka avvärja attackerna.
Idag kan man inte byta Pokémons mellan varandra, men det är nog bara en tidsfråga innan den utvecklingen kommer. Det är en naturlig del av att göra spelet mer interaktivt.
Vi har en spännande utveckling framför oss
Det tog inte lång tid innan förslag på utveckling trillade in, och det holländska företaget TRNDlabs kom med en konceptvideo för en minidrönare som kan nyttjas för att jaga Pokémons. Den är långt ifrån verklig ännu, men det skulle kunna ta det hela till ännu en ny nivå.
Vi följer trenden och hoppas på att se företag testa denna nya möjlighet till marknadsföring. Här finns stora utrymmen att testa på för ett flertal branscher. Redan nu har man sett exempel på lyckad marknadsföring via exempelvis ett café i Atlanta, USA, som bjöd in alla Pokémonentusiaster på gratis bulle och laddning av telefonbatteri om de kunde uppvisa att de fångat en Pokémon inne på fiket.
Vill ni ha hjälp att fundera på hur ditt företag kan dra nytta av denna nya digitala spelplan? Kontakta oss!