Fortsätt till huvudinnehållet

Så påverkas nätet av annonsblockering

04 mars 2015
panang

Idag fortsätter vi med ämnet annonsblockering, där Patrik kommer att gå igenom de konsekvenser som annonsblockering medför. Vill du först gå igenom Joakims introduktion hittar du den här.

Synlighet på nätet är idag en grundbult i många byråers arbeten kring varumärken och produkter. Det är en nödvändighet eftersom att konsumenterna fortsätter att uppleva sin värld via surfplatta och mobil, snarare än att ta del av tryckta budskap och kampanjer i den fysiska världen. Människor tittar allt mindre upp och allt mer ner, på gott och ont. Deras interaktion sker då på deras premisser, vilket gör att vi inte längre kan trycka budskap i ansiktet på dem. De kommer helt enkelt att klicka bort dem eller välja att inte besöka sidan. Annonsering på nätet är stort, speciellt som banners och pop-ups på populära sidor eller som betalda sökresultat i Google via AdWords. Fler och fler lägger alltmer pengar på den här marknadsföringen, och Google är inte sena med att ta mer betalt.

Det naturliga hotet

Annonsering idag handlar mycket om in your face, även på nätet. Generellt är vi fientligt inställda till reklam på nätet, och många jagar närmast direkt efter att hitta en hoppa-över-knapp eller letar efter krysset som stänger ner det påträngande eller gallskrikande budskapet.

Inte helt lätt att nå ens tänkta publik i det läget.

Att reklam irriterar leder också helt naturligt till att människor gör det de kan för att undvika den. Det går att hitta exempel överallt, där tv:n haft inspelningsbara möjligheter som gör att vi kan hoppa över reklamen, eller att vi betalar för en streamingtjänst som inte har någon annonsering i sina filmer alls. Helt enkelt för att det oftast inte uppskattas.

Annonsering på nätet står inför samma problematik, men det finns sätt att ta sig förbi det. Det stora hotet är det som finns i våra webbläsarens pluginprogram (som Joakim var inne på i tidigare inlägg), där AdBlock och AdBlock Plus är välanvända plugins som, i princip, blockerar alla former av annonsering på alla sidor. Det betyder att en enkel installation av dessa plugins fullständigt grusar byråers försök till att annonsera, oavsett om det gäller på Google, på specifika hemsidor eller exempelvis Facebook, där också alternativet Facebook Purity finns för att blocka köpt annonsering. Det har gått så långt att vissa sidor uttryckligen ber om att besökaren tillfälligt stänger av annonsblockeringen eftersom att det många gånger är sidans enda inkomstkälla.

Här nedan kan ni se ett exempel på skillnaden som AdBlock gör i Google. Notera att jag använder mig av Chrome.

googleutanadblock

Här står det då uttryckligen vilka sökträffar som är annonser på min sökning ”charter Spanien”. De tre första träffarna är annonser i vänsterkolumnen, och alla träffar i högerkolumnen är också köpta sökträffar. Det här kommer att utvecklas, där annonserna kommer ta än mer plats, och trycka ner de organiska sökresultaten längre ner. I det här fallet är det organiska förstaresultatet länken till Reseguiden.

Då testar vi att slå på AdBlock och uppdatera för att se vad som händer.

googlemedadblock

Här har alla annonsmarkeringar försvunnit, tillika själva annonserna. Hela högerkolumnen är borta och först i listan hittar vi det allra första organiska sökresultatet.

Det här gäller inte enbart Google. Låt oss ta en titt på vilken effekt AdBlock har när vi använder det i samband med extremt populära sidor som Facebook och Aftonbladet. Nedan kan ni se tre utpekade annonser (FOREX, Snickers och Outfittery) i mitt eget Facebook-flöde. Ni känner säkert igen formen från ert eget. Annonserar ni på Facebook med annonsblockering aktivt får ni samtidigt en varning om att annonseringen kanske inte har önskad effekt. Här är AdBlock avaktiverat, men skulle jag slå på det så försvinner dessa tre annonser och mitt flöde rensas från betald annonsering:

Så tar vi Aftonbladet, sidan som slår besöksrekord gång på gång och som lockar många att läsa mer eller mindre bra nyheter. Aftonbladet som sida är ett klotterplank av annonser, i en utformning som knappast gör dem bättre. Så här ser Aftonbladet ut som vi är vana att se sidan:

aftonbladetutanadblock

Totalt visas fyra annonser på den här delen av sidan som jag valde att ta en skärmdump på. Då sätter jag återigen på AdBlock och ser vad som händer.

aftonbladetmedadblock

Annonserna försvinner helt och kvar finns det innehåll som Aftonbladet själva ansvarar för. Nere i hörnet kan ni se en ruta som normalt ligger längst upp till höger i webbläsaren. Det är Plugins som jag använder mig av, och där finns AdBlock med. Den här siffran visar mig hur många annonser som har blockerats på den här sidan.

Hur ser det ut i mobilen och surfplattan?

Det här är sidor hämtade från en desktop, där webbläsarna har olika plugins att använda sig av. Dock är inte desktopsurfning lika omfattade som den en gång var, utan en stor del av befolkningen använder sig av mobiltelefoner och/eller surfplattor. Här kanske vi är mer benägna till att vara okej med annonsering på olika sidor och i appar, men det finns även möjlighet att både i Android och iOS blockera mycket av den annonsering som följer med det innehåll ni letar efter.

Det här är egentligen bara början, och som Joakim tidigare har skrivit så växer användandet av annonsblockering. Det skiljer sig i olika målgrupper, där exempelvis unga och teknikorienterade sidor som spel- och tekniksajter har en målgrupp som i hög omfattning blockerar annonser, medan de inom exempelvis finansbranschen inte alls använder annonsblockering i samma utsträckning.

Hur kan lösningen på problemet se ut? Det kommer jag att komma tillbaka till i nästa blogginlägg!

Del 1 – Annonsblockering, historia & statistik – hittar du här

Del 3 – Så tacklar du annonsblockeringen – hittar du här

Del 4 – Hotet mot annonsfinansierade sajter – hittar du här

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!