Vad händer i sociala medier egentligen?

Och vad kan vi marknadsförare göra för att dra nytta av det? I år är det 10 år sedan som Facebook lanserade möjligheterna för företag att bli sin egen entitet på Facebook. Det välkomnades med öppna armar, där världens företag strömmade till denna ”nya” möjlighet att nå, sälja och prata med sin målgrupp. Men hur ser det ut idag för de sociala medierna och framför allt – hur kommer det se ut i framtiden?

Facebook är otvivelaktigt fortsatt den största aktören inom sociala medier idag, och kommer så vara det kommande året. Facebook är hela tiden på tårna, redo att hugga på marknaden när de upptäcker nya trender. Deras utveckling av Facebook, Messenger och Instagram visar prov på hur de exempelvis ser Snapchat som ett av de stora hoten. Helt enligt planerna anpassar de sina tjänster till att likna andra sociala medier, vilket i sin tur har visat sig i att exempelvis Snapchat nu tappar i användande, framför allt till Instagram och Instagram Stories. Men det går att prata hur mycket som helst om var vi befinner oss idag – Internetstiftelsens siffror beträffande sociala medier från november i fjol visar sitt tydliga språk. Det som är intressant att sia i är hur de sociala medierna kommer att se ut och framför allt hur de kan användas till företags fördel.

sociala medier

Instagram

Det råder ingen som helst tvekan om att Instagram är inne i en riktigt bra fas just nu. I sitt smidiga och användarvänliga gränssnitt så bakar de in tjänster som täcker behovet som andra uppfyller – nu allra senast släppte de möjligheten till att sända live via Instagram och sedan tidigare har nyheter som Shopable tags, Instagram Stories, nya algoritmer, företagskonton, möjlighet att spara i utkast, möjligheten till att gilla kommentarer och en mängd andra nyheter som rullats ut under kort tid. Det kommer att rita om kartan för hur vi använder Instragram och framför allt hur företag kan utnyttja det. Och det räcker inte där.

Instagram utmanar, och har egentligen gått förbi, Snapchat på flera sätt och av olika anledningar. En viktig anledning har att göra med möjligheterna till att skapa och hitta nya kontakter. Snapchat erbjuder inget bra sätt för detta ännu, medan Instagram istället har sin naturliga kontakt med Facebook och ens Facebook-kontakter, samtidigt som utforskarmöjligheten har utvecklats mycket under senaste året. Dessutom har Instagram introducerat speciella företagskonton som gör det möjligt för företag att använda Instagram bättre, och här kommer vi att se en enorm utveckling – företag kommer helt enkelt att ges större möjligheter och utrymme att använda kanalen på olika sätt. Och även det är en tydlig fördel med Instagram – den går att använda på olika sätt där Storytelling får en helt unik dimension jämfört med andra sociala medier.

En styrka med Instagram idag, som också lär utvecklas än mer, är de analysverktyg som finns att använda. Idag kan man få mycket bra information om ens Instagramkonto genom att antingen ha ett företagskonto eller att läsa om det i Business Manager på Facebook. Det är kanske inte allt som ett företag vill kunna veta om ens insatser på sociala medier, så därför tror jag att Instagram kommer att utvecklas i en företagsvänlig riktning, där det blir möjligt att än djupare dyka ner i statistik för att reda ut begreppen och ens insatser, helt enkelt bättre veta sin ROI.

De sociala mediernas slagsmål om utrymme

Något som varit genomgående under senaste året är att algoritmer har gjort det allt svårare för företag att organiskt nå sina följare. Det ligger i det socialas natur att vi premierar det som betyder allra mest för oss, och därför har också alla de stora sociala medierna idag infört algoritmer som gör att vi ser betydligt mer av det som står oss närmast och betydligt mindre av företag som vi följer. Att allt fler använder sig av sociala medier, inte bara i världen utan också i vår närmaste umgängeskrets, har gjort att de sociala medierna fylls med innehåll på ett omfattande sätt. Det har gjort att företag knuffats ut allt mer till den sociala periferin och det är alldeles tydligt att det framåt enbart finns ett säkert sätt att se till att man tar sig ur den – annonsering och influencers och en kombination av de båda.

Facebooks tre appar bildar en treenighet

Facebook arbetar allt mer mot att ta över all social interaktion i världen. Ska man titta på vad Facebook har så är det tre stora appar, alla väldigt populära, som alla uppfyller olika aspekter av det sociala livet och som dessutom alltid kan vara ett ”bättre” alternativ till andra sociala medier. De är:

  • Facebook

Den stora kanalen, monstret i världen, där mer eller mindre alla är. Kanalen är en enorm annonsplats på samma gång som det är en viktig del av många människors sociala liv. Kanske är det så att man inte använder Facebook i samma utsträckning som man gjorde för åtta år sedan, men man tar del av nyheter, influencers och intressen och kan interagera med andra.

  • Messenger

Messenger är den del som lyftes ur huvudplattformen och nu seglar för sig själv. Appen har utvecklats till att få Snapchat-liknande funktioner och det är också här som man tydligt kan se att Facebook väljer att fokusera på en annan viktig del av det sociala – disposable media och garanterad anonymitet med exempelvis hemliga konversationer.

  • Instagram

Kanalen som ser ut att växa mest av alla idag och det lär fortsätta på samma sätt under 2017 då Facebook utvecklar och anpassar den än mer, inte bara för att passa de privata användarna på ett enkelt och smidigt sätt, utan också för att ge företag och influencers större möjligheter att effektivt använda mediet och se resultat.

Det här blir Facebooks treenighet – tre olika sociala medier som ägs av samma ägare som täcker majoriteten av människors behov. Tack vare de många inbyggda möjligheterna och den naturliga kopplingen medierna emellan så underlättas också övergångarna mellan de olika, så att behov och intressen lätt kan tillfredsställas. Med dessa tre kan alltså Facebook se till att människor egentligen aldrig kommer att behöva lämna deras sociala medier. Allt de behöver och vill ha kommer helt enkelt att finnas där.

Ett ökat behov av influencers

Att det börjar bli trångt i sociala medier är väl knappast något som har undgått någon, och utrymmet kommer ju inte direkt att bli större. Därför är det viktigt att titta på de sätt idag som finns för att nå ut med sitt budskap och framför allt spana framåt och se vad framtidens möjligheter ger. Att annonsering kommer att växa i relevans är alldeles tydligt, när Facebook exempelvis rullar ut mängder av olika nya sätt att annonsera på och samtidigt ständigt arbetar med att förfina målgrupper. Väldigt många företag väljer idag att annonsera, och ska man se till vad rapporterna säger så är det enstämmigt – det kommer att 2017 läggas mer pengar på annonsering i sociala medier än vad som någonsin gjorts tidigare. Men var hamnar pengarna egentligen?

Mycket kommer naturligtvis att läggas på att skapa kampanjer, sponsra inlägg och den vanliga delen av att göra reklam på sociala medier, men mer och mer kommer influencers och micro-influencers att bli en avgörande del för en bra marknadsföringsstrategi. Dessa influencers är naturligtvis medvetna om att ju fler aktiva följare de har, desto mer intressanta är de att arbeta med från företags synpunkt och då måste också plattformarna ge möjligheter till bra Storytelling och tydliga mätmetoder. YouTube är ett bra socialt media för detta, på samma sätt som Instagram ökar tydligt i denna genre. Snapchat och dess influencers har å andra sidan tappat de senaste månaderna, där vissa influencers till och med har slutat använda mediet helt för att istället gå till Instagram och Instagram Stories.

Twitters kamp för överlevnad 

Twitter har, minst sagt, haft ett tufft år bakom sig, där man har sett tydliga nedgångar i mediet, där trollen fullkomligt exploderat på tjänsten och där man lagt ner Vine och samtidigt reducerat sin personalstyrka ganska betydligt. För Twitter handlar det just nu mycket om överlevnad, om att hitta en form som de kan utveckla och stärka. De måste helt enkelt börja fokusera på det som Twitter gör bra och här återkommer man ofta till diskussionerna och debatterna – många gånger inom nyheter och sport. Twitter har nu senast gjort ett försökt att ta in livehändelser i flödet, där tio stycken matcher från den amerikanska fotbollsligan kommer att sändas live på Twitter över hela världen – helt gratis. Att göra detta, fokusera på det Twitter gör bra med livediskussioner, och samtidigt lyfta in intressanta livehändelser i appen, kan mycket väl vara den utveckling som gör att Twitter överlever.

Värdefull användarinformation på LinkedIn

LinkedIn, å andra sidan, är många gånger det som de flesta brukar kunna glömma bort, men det är fortfarande ett socialt nätverk med omkring 465 miljoner användare, så det finns en massiv användarbas som sporadiskt besöker LinkedIn. Tack vare sin unika, professionella prägel så har LinkedIn kunskaper och information om sina användare som andra sociala nätverk inte har, och det här kommer att utnyttjas allt mer under 2017. Tills nu så har det gått hyfsat att sprida organiskt material på LinkedIn, men även denna plattform börjar bli trång och fokus kommer att landa på att utveckla annonseringsmöjligheterna. Annonserna kommer att bli bättre, fler alternativ kommer att adderas och samtidigt kommer de att tillåta sponsrat innehåll utanför LinkedIn. LinkedIn kommer med andra ord att bli bättre på att erbjuda annonseringsmöjligheter av olika sorter, vilket kommer bli en intressant utmaning för digitala marknadsförare.