Fortsätt till huvudinnehållet

Socialt sök är en fluga

17 januari 2013
panang

I och med introduktionen av Facebooks Graph Search så har det på allvar börjat talas om socialt sök som ett faktiskt nästa steg snarare än kommande trend. Problemet är att jag inte tror att det kommer fungera.

Socialt sök finns redan

Att säga att socialt sök är ett nästa steg är en sanning med modifikation, för Google har sedan länge försökt rulla ut konceptet med Search Plus Your World. Mig veterligen är det dock väldigt få som använder det, och jag känner att om vi verkligen tyckte att socialt sök var nästa stora grej så hade vi flockats till Google+ redan där och då. Och det har vi inte.

Det handlar om relevans

Skälet till att Google tog över kronan efter AltaVista och de andra, numera sedan länge bortglömda, sökmotorerna var att Googles algoritm råkade bli bäst på att leverera relevanta sökresultat. Det är inte svårare än så: vi söker efter något och vill ha det absolut bästa svaret vi kan få.

Socialt sök vilar på den grundläggande tanken att vi i grund och botten är ungefär lika våra vänner: eftersom vi tillhör samma grupp, samma ”tribe”, så är chansen stor att vi har kulturella gemensamma nämnare som kopplar ihop oss. Det stämmer också, men i mina ögon är dessa gemensamma nämnare så breda i sin natur (vi gillar samma idrotter, har samma musiksmak, samma klädstil, samma politiska inställning osv) att det uppstår problem när våra sökningar blir mer specifika än så. Bara för att jag delar favoritlag i Allsvenskan med min gamla lumpenpolare betyder inte det att vi har samma matvanor eller tycker om samma filmer.

Sanningen är att jag personligen struntar mycket i vad mina vänner tycker om, speciellt de vänner jag har i sociala medier. Mina allra bästa vänner tar jag gärna råd och tips från när det gäller resmål, filmer och restauranger, men dem ringer/smsar/skypar/dmar jag och frågar direkt istället. Vad min klasskompis från nian har för musiksmak skiter jag faktiskt fullständigt i!

Alternativet då?

Av den anledningen tror jag därför att socialt sök kommer att bli en hypad men kortlivad fas i sökets utveckling. En fluga. Jag tror istället att sökmotorerna kommer att satsa på att bli allt bättre på att lära känna just mig. De har redan extremt mycket data om mig som bara väntar på att få användas. Idag gör man det huvudsakligen för att kunna servera så bra och relevanta annonser som möjligt, men i förlängningen tror jag att allt fler kommer att efterfråga högre kvalitet även i sökresultat.

Personligt sök, baserat på all tillgänglig data om mig, kommer förr eller senare att komma. Utmaningarna vad gäller privatliv kontra relevans kommer bli enorma men jag är övertygad om att vi, liksom vi gjort hittills, är villiga att byta värdet av bra information mot information om oss själva.

Blickar vi ännu längre fram så tror jag att den mobila tekniken kommer att ha utvecklats så långt att vi kommer att ha ett ambient sök, ständigt närvarande och redo att besvara alla våra frågor. Inte helt olikt 70-talets science fiction med talande datorer som känner oss bättre än vi känner oss själva, och ser man till exempelvis Googles Project Glass så behöver framtiden inte vara så långt borta.

Varför ska jag inte kunna köra E4an norrut från Stockholm, be min telefon (via röststyrning) om en bra restaurang längre fram på vägen och få ett svar baserat på position och hastighet (via GPS), smakpreferenser (baserat på tidigare restaurangsökningar och kanske också köp via Google Wallet) och tillgängliga restauranger längs vägen (Google Places)? Det skulle smälla bra mycket högre för mig än att min kollega från 2006 checkade in på Gävle Bro för två veckor sedan.

/Jonas

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!