Fortsätt till huvudinnehållet

Vad är Clubhouse?

11 mars 2021
panang

Glöm alla stageade foton, förinspelad och editerad video; det här är CLUBHOUSE.


Du har säkert hört talas om plattformen som det skrivits en hel del om i Sverige de senaste två månaderna. Clubhouse Grundades 2020 av Paul Davison och Rohan Seth från bolaget Alpha Exploration. Plattformen fick snabbt ett rykte om att bli det nya vattenhålet för människor från hela världen att träffas, samtala och dela med sig av idéer och kunskap.
Upplägget skiljer sig på många sätt från hur vi är vana vid att sociala medier fungerat de senaste åren och hypen för plattformen blev snabbt stor. Så tidigt som i maj 2020 värderades appen till 100 miljoner dollar.

Clubhouse bygger på samtal mellan människor i realtid. Samtalen sker i olika virtuella diskussionsrum där allt är live och där man endast kommunicerar med rösten. Du läste rätt, endast med rösten. Ingen bild eller text alls i diskussionerna. Samtalsämnena är förbestämda och sträcker sig från allt mellan himmel och jord. Hälsa, entreprenörskap, musikindustri, konst, språk, världsekonomi och middagstips.

Genom att välja ämnen som du tycker är intressanta får du sedan få tips om de ”Clubs” som diskussioner inom dessa ämnen förs. Du kan se kommande diskussioner och slå på notiser för att du ska bli påmind när samtalen börjar.

Du kan även välja att följa andra personer för att se vilka clubs som hen är med i och du kan även välja att få en notis varje gång personen är live i ett samtal.

En mashup av ett telefonsamtal och en paneldiskussion

Samtalstypen är väldigt öppen och man är generös med att dela med sig av kunskap, tankar och erfarenheter. Man skulle kunna likna det som en mashup av ett telefonsamtal och en paneldiskussion. Inte sällan är det innehåll som man som deltagare i vanliga fall hade fått betala för på föreläsningar.

Många av diskussionsrummen har lite av en TED-talk vibe där det är ett antal gäster som pratar och andra deltagare i rummet lyssnar. Som deltagare har du möjlighet att virtuellt räcka upp handen för att be om att gå in i samtalet. Du får då ställa din fråga till en moderator som avgör när och om det passar att du släpps in i samtalet.

Hur går man med i Clubhouse?

Plattformen är för tillfället exklusiv och begränsad till Invites Only, det vill säga du behöver bli inbjuden av någon som redan är med för att kunna sätta upp ett konto, precis som Facebook när det startade. Trots detta har clubhouse redan miljontals användare från runt om hela världen. Appen är även tillgänglig endast för iPhone. Clubhouse grundare och CEO Paul Davison har dock nyligen meddelat att de börjat arbeta på en android version av appen och att det på sikt kommer att öppnas upp för alla.

Varför denna stora hype?

Det faktum att clubhouse fortfarande är begränsat och inte tillgängligt för alla gör att känslan av exklusivitet bygger hypen för appen snabbt.
Eftersom plattformen fortfarande är ren från reklam, inte styrs av algoritmer och erbjuder ett kommunikationssätt som skiljer sig från andra sociala medier gör att Clubhouse känns som en rejäl nypa frisk luft. Att kända namn som Elon Musk, Oprah Winfrey, Mark Zuckerberg och Chris Rock hänger runt och har deltagit i olika diskussionsrum adderar såklart också en hel del spänning till upplevelsen. Man vet aldrig vem som kommer att dyka in i ett rum och vem du kommer att prata med.

Kommer den här appen att göra något för dig?

Eftersom diskussionsämnena är så pass breda är det lätt att hitta något som faller dig i smaken. Tycker du om att knyta nya kontakter med folk med samma intressen och om du samtidigt har tröttnat lite på facebook, instagram och twitter så är chansen stor att du kommer att tycka att Clubhouse känns både nytt, fräscht och lite ovant.

Eftersom appen fortfarande är relativt liten är det i det här skedet lättare att få kontakt, synas (höras) och skapa sig en following jämfört med en plattform som tex Instagram som har över en miljard aktiva användare. Det gör såklart att det kan kännas extra lockande för dig som är content creator och jobbar aktivt med att nå ut på andra plattformar med det du skapar.

Senaste blogginläggen

17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
07 apr

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det...

Läs mer
03 apr

Pulsfrukost hos Panang – Tillgänglighet och GDPR

Vi vet, att prata om tillgänglighetslagstiftning och GDPR låter inte så upphetsande. Men förutom att det är en juridisk och ekono...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!