Vila i frid Vine
Twitter har det riktigt kämpigt just nu. Framtiden ser långt ifrån ljus ut då man misslyckats med att hitta investerare, med bland annat Google och Disney som tackat nej, till företaget – samtidigt som 9 % av företagets anställda har fått gå. Aktiekursen har dessutom rasat med 45 % under det senaste året. Nu kommer nästa steg i vad som ser ut att vara en ond spiral. Under torsdagen meddelande Twitter att de nu kommer att avveckla sin loopande videotjänst Vine.
Twitter lämnar inte någon vidare förklaring till varför de väljer att ta det här steget, men det är alldeles uppenbart att konkurrensen från liknande sociala medier som Instagram, Snapchat och YouTube har varit avgörande. Twitter köpte Vine 2012 och inledningsvis var den väldigt populär, där den snabbt klättrade upp till förstaplatsen på mest nerladdade appar i App Store. Alldeles tydligt är det dock att det idag inte ser ut på samma sätt. Twitter kommer inte att röra vid Vine och de kommer låta människor vänja sig av vid Vine, ladda hem sina videos för att till slut stänga ner allt. När exakt det kommer att ske är dock oklart, men någon gång inom de kommande månaderna.
Fokus på Periscope
Twitter jobbar hårt nu för att vända röda siffror till svarta och letar lönsamhet där de kan hitta den. Personalneddragningar och Vines utdragna död är tecken på att Twitter dock inte ger upp, utan snarare förändrar och omformar för att fokusera på de delar där det finns mark att vinna. Därför är det inte så märkligt att huvudkanalen, twitter.com, får den största uppmärksamheten, eftersom att den behöver vara stabil och Twitters flaggskepp. Men också Twitters egna Livetjänst – Periscope – har getts, och kommer att få, extra intresse från företaget. Frågan är bara hur den står sig i konkurrensen mot exempelvis Facebook Live. Twitter försöker helt enkelt att ta vägar som de tolkar vara de mest intressanta för framtidens användare. Det kommande halvåret lär visa om de är på rätt väg.
Men hur står det egentligen till med Twitters allmänna hälsa? Även flaggskeppet tappar i intensitet och användare efter användare väljer att lämna tjänsten. Enligt de två senaste kvartalsrapporterna tappar Twitter i tillväxt. Dock är Twitter, enligt Alexa, fortfarande en av de 10 mest besökta sidorna i världen, vilket säger en del om hur många som väljer att enbart läsa istället för att interagera.
Det ser med andra ord ut som att mycket jobbar mot Twitter just nu. Den tidigare så ofantligt populära mikrobloggen har kanske sett sina bästa dagar. De har helt enkelt inte lyckats med att utforma tjänsten efter användarnas behov, samtidigt som de inte riktigt hänger med i nya, innovativa lösningar.