We're jammin'
Igår var undertecknad i ett regnigt Stockholm tillsammans med vår digitala designer Alexander. Syftet var Conversion Jam#5, en konferens- och föreläsningsdag helt tillägnad konverteringsoptimering. Det var en otroligt givande dag, speciellt som arrangörerna Conversionista! bestämt sig för att slopa sponsrade föreläsningar (förklädda säljpresentationer) och sportade en stark uppsättning konverteringsproffs.
Norra LatinKonverteringsoptimering i sig är ett intressant, men ofta eftersatt, område. Det är komplicerat, kräver en insats, innebär stora mängder testning, kan vara relativt dyrt, och ogillas därför av de flesta företagsledningar. Det är helt enkelt lättare att skruva upp annonseringen och dubbla trafiken än att öka konverteringen för att ta hand om redan befintlig trafik (bäst mår man såklart om man kombinerar de båda). Åtminstone när man står inför styrelsen.
Om vi skulle dela med oss av alla lärdomar vi fick igår så skulle det här bli den längsta bloggposten på Panangs blogg, men vi såg några tydliga trender. När jag senast deltog på Conversion Jam för några år sedan pratades det mycket taktik och testmetodik. Nitty gritty. I år låg ett starkt fokus på processorienterad CRO (conversion rate optimization) och hur man behöver arbeta rent strukturellt för att göra optimering till en del av marknadsföringen, och i förlängningen företagskulturen. Vi vet så att säga att sliders inte fungerar, att chatt gör det, att röda knappar generellt är bättre än gröna och att formulär ska vara enkla.
Men självklart fick vi också med oss en lång rad taktiska och praktiska tips från föreläsare som Oli Gardner (Kanada), Angie Schottmuller, Neil Patel (USA), André Morys (Tyskland) och Peep Laja (Estland). Om du får möjlighet nästa år – gå!
Peep Laja inför ett fullsatt Norra LatinFör övrigt var det intressant att notera att vi var ett av få företag som representerade Dalarna, eller övriga landet utanför Stockholmsregionen för den delen. Dessutom var majoriteten av besökarna vi träffade anställda på stora företag (bank/finans, försäkring, media, spel mm) med en liten andel byråer representerade. Kanske är det en trend, att de stora inser vikten av CRO och tar in kompetensen inhouse, medan landets byråer är så upptagna med sociala medier och SEO att man litegrann har glömt CRO? En hypotes som lär besvaras i sinom tid. Till dess kan du såklart höra av dig om du vill veta mer om just konverteringsoptimering och vilken nytta den skulle kunna göra för ditt företag i kronor och ören.
Framåt lär vi helt klart se att konverteringsoptimering får en ökad betydelse allt eftersom sökmotoroptimering blir svårare och sökmotorannonsering blir dyrare:
Exemplet är från USA. AdWords är billigare i Sverige men om 18-24 månader lär vi se samma typ av annonstrend på lokalt sök.
Sociala medier blir ett allt mer attraktivt alternativ, även för annonsering (och inte ”bara” för konversation och lojalitet där vi ser huvudnyttan idag) men givetvis blir det också allt viktigare att faktiskt konvertera sin trafik och omvandla besökare till kunder. Hur arbetar ni med konverteringsoptimering på ditt företag?