Fortsätt till huvudinnehållet

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

07 april 2025
Sara Andersson

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det kan också bli dyrt, både i pengar och i effekt, om ni börjar i fel ände. Vår digitala strateg Jonas Grenfeldt lyfter tre frågor ni behöver ställa er innan ni ens börjar fundera på nya logotyper, färgpaletter eller typsnitt.

Jonas pratar om Rebranding

Vad är rebranding?

Rebranding – eller omprofilering som det ibland kallas – handlar om att ganska radikalt förändra eller utveckla hur ert varumärke uppfattas. Det kan vara visuella förändringar som ny logotyp, ny design och ny tonalitet. Men det kan också vara strategiska skiften i positionering, erbjudande och målgrupp.

Ibland görs en rebranding för att företaget har vuxit ur sin gamla kostym. Ibland för att man tappat relevans. Och ibland för att affären pekar i en ny riktning. Men oavsett anledning kräver en omprofilering mer än bara en snygg yta. Den kräver en plan.

Historien är full av mer eller mindre lyckade omprofileringar – ofta det sistnämnda. Gjorde Liberalernas rebrandring verkligen någon skillnad för hur partiet uppfattades? Ser vi mer positivt på Postnord än på Posten?

Här är tre bra frågor att ställa er själva innan ni ringer oss:

1. Varför gör vi det här?

Det kan låta självklart. Men är det verkligen tydligt för alla i ledningen varför ni vill rebranda? Behöver ni det ens?

Ibland finns det ett konkret behov – ett varumärke som blivit skamfilat eller fått negativ laddning. Oftare handlar det om att omvärlden har förändrats. Målgruppen har nya förväntningar, marknaden har rört på sig och ert nuvarande varumärke hänger inte längre med. Det känns kanske gammalt, tråkigt eller framför allt: det driver inte affär längre.

Och om ni idag landar i att ni har en position eller varumärkesupplevelse ni inte vill ha – hur skulle ni vilja att det var efter att ni är klara? Sätt ett tydligt syfte och mål redan här.

Precis som att uttrycket ”vi har alltid gjort så” aldrig är en godtagbar anledning att fortsätta med något, så är ”det är dags för förändring” aldrig en tillräcklig anledning på egna ben för att förändra. Om ni inte är överens om varför ni behöver det här, är det kanske för tidigt att gå till beslut.

2. Vilka konsekvenser får det?

En rebranding påverkar mer än bara det visuella. Att uppdatera logotypen är en sak (även om det i sig förstås är en stor process som kräver att vi tar reda på vad det är vi vill lämna, och vartåt vi ska). Men vad händer med resten?

  • Ny webbplats?
  • Nya skyltar, bilar, trycksaker?
  • Nya mallar, presentationsmaterial, mailfötter?

Kostnaderna är inte bara byråkostnader. Det är också tiden ni lägger internt, förändringsresan ni startar, och hur varumärket uppfattas i övergångsperioden.

3. Vad kommer det att kosta?

Det handlar inte enbart om kronor för design eller omfoliering av bilar. Det handlar också om de investeringar ni behöver göra för att etablera det nya varumärket:

  • Hur ska ni lansera det?
  • Vilka insatser behövs för att det ska bli förstått och förankrat – i vilka målgrupper?
  • Hur lång tid tar det innan era kunder känner igen och litar på det nya?

En omprofilering kan vara ett strategiskt lyft – men då krävs att ni budgeterar både för förändringen och för det långsiktiga arbete som kommer efteråt. Precis som när man öppnar en ny butik så är det på öppningsdagen det riktiga, långsiktiga, arbetet startar. Om ni inte har kapacitet (plan och resurser) för det, så är projektet dömt att misslyckas.

rebranding eller omprofilering färgkod

Funderar ni på en rebranding?

Det är ett stort steg – och rätt gjort kan det bli startskottet för något ännu starkare. Men det kräver eftertanke, mod och en tydlig riktning.

På Panang hjälper vi företag att bygga varumärken som håller – hela vägen från strategi till uttryck. Vi hjälper er att landa rätt i ert varumärkesarbete, oavsett om det handlar om en total omprofilering eller bara att skruva till det som redan finns. Vi kan ta fram en varumärkesstrategi, uppdatera er visuella identitet och skapa innehåll som förankrar ert varumärke hos både kunder och medarbetare.

Vill ni prata mer om hur ert varumärke kan utvecklas? Hör av er – vi bjuder gärna på ett bollplank och en kopp kaffe.

Senaste blogginläggen

17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
03 apr

Pulsfrukost hos Panang – Tillgänglighet och GDPR

Vi vet, att prata om tillgänglighetslagstiftning och GDPR låter inte så upphetsande. Men förutom att det är en juridisk och ekono...

Läs mer
21 mar

Magnus är en av Sveriges bästa chefer

Tänk att vi har en av Sveriges bästa chefer här på Panang! När Resumé listar Sveriges 17 bästa byråchefer hittar vi ingen mindre...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!