Fortsätt till huvudinnehållet

100 träd i Mauskogen

26 mars 2013
panang

Det är nog få som känner till Mauskogen i Kenya. Nairobis nationalpark, Mount Kenya och Lake Victoria är troligtvis mer kända, men Mauskogen är faktiskt östra Afrikas inte bara största, utan också viktigaste, skog. Den tar emot så stora mängder regnvatten varje år, att 12 olika floder har sin källa där, och 60 % av allt vatten som rinner in i Lake Victoria föll från början över Mauskogen.

Idag har en fjärdedel av skogen försvunnit till följd av skogsskövling och svedjebruk, med resultatet att många av floderna har börjat torka ut. Vattenbristen leder till problem för miljontals människor som direkt eller indirekt är beroende av det vatten som faller över Mauskogen.

Vi bestämde redan i början av året att vi på något sätt skulle kompensera för vår miljöpåverkan här på GFD. Det är den typen av företag vi vill vara: ett företag som bryr sig och tar ansvar såväl socialt som ekologiskt. Ett tag funderade vi på utsläppsrätter, att köpa sådana och makulera dem för att indirekt tvinga industrin att minska sina utsläpp. Problemet med det är att det ständigt, av olika skäl, finns ”för många” utsläppsrätter. De tillverkande företagen fyller knappt sina kvoter vilket innebär att vi bara hade köpt utsläppsrätter som troligtvis ändå inte hade använts.

Därför valde vi trädplantering istället, genom African Wildlife Foundation. 100 träd kommer att planteras och tas omhand under ett år i just Mauskogen. En väldigt liten insats för oss och de andra företag och privatpersoner som stöttar projektet, men en stor skillnad för lokalbefolkningen som inte bara får arbetstillfällen utan också, i förlängningen, sitt vatten tillbaka. Ett fullvuxet träd binder dessutom omkring ett halvt ton koldioxid, och löst räknat kan dessa 100 träd potentiellt binda omkring fem gånger så mycket koldioxid som vi släpper ut på ett år.

Vi körde Earth Hour, såklart. Liksom nästan alla svenska företag vare sig de anmälde sig eller inte. För hur svårt är det att släcka lyset klockan åtta en lördagskväll, när det varit av sedan fem-tiden på fredagen? En symboliskt viktig handling (även om nyttan med värmeljus istället för glödlampor kan debatteras) som skapar medvetenhet, absolut, men ingen direkt uppoffring. Vi ville göra mer.

Näringslivet har ett stort ansvar att ta för miljöfrågorna, och dessutom stora möjligheter att ta det ansvaret. Vi på GFD gör vårt bästa för att göra skillnad, och lämna ett fotavtryck efter oss i ordets allra mest positiva bemärkelse. Det borde väl alla vilja, väl?

/Jonas

Senaste blogginläggen

30 sep

Svenskarna och internet 2024 – Sociala medier

Svenskarna och internet 2024 har äntligen släppts! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en riktig höjdpunkt varje år. Med...

Läs mer
27 sep

Tips! Det här ska du ha koll på inför 2025

Det har aldrig gått snabbare än nu, det kommer aldrig att gå långsammare än nu. En sliten klyscha förvisso, men inte desto mindre...

Läs mer
13 sep

Instagram Stories – Allt du behöver veta

Instagram Stories är ett kraftfullt verktyg för att skapa direktkontakt med din publik – och det bästa? Det behöver inte vara per...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!