Fortsätt till huvudinnehållet

Catarina - AD på Panang

22 maj 2015
panang

Catarina Malmcatarina_stor

 

Vad gör en AD på Panang?
Smörjobbet. Det allra roligaste i kedjan, det får jag göra. Sicken lyx.

På ett övergripande plan innebär rollen att snoka rätt på russinen i kundens kaka och koka ihop dem till något visuellt och som så exakt som möjligt ringar in kundens behov. När det är gjort är det dags att börja spinna den röda tråden, den som ska hålla ihop hela konceptet. Vare sig det handlar om varumärkesprofilering, specifika kampanjer eller en enkel annons så är tankeprocessen ungefär alltid den samma.

Rent praktiskt är mina arbetsuppgifter väldigt varierande. Formge logotyper, klura fram kampanjnamn, hitta rätt bilduttryck, designa flasketiketter, rita sällskapsspel och ibland fotografera.

Vilken del av ditt arbete är roligast?
När jag fått upp vittringen och känner att jag är på rätt spår. Då glömmer jag allt annat. Tid, rum och till och med fikaraster. Skitkul är det.

Hur hamnade du här, vad har du för bakgrund?
Oj, då får vi backa tillbaka till mitten på 80-talet när jag knackade på hos nystartade reklambyrån Art Lane i Borlänge och frågade om de hade plats för mig som praktikant. Eftersom jag är en inte alltför skrymmande person så gick det bra och jag blev kvar i två år – som lärling – och hann lära mig massor som jag har nytta av än idag. Sedan blev jag tidningsgrafiker på Dala-Demokraten och fick äran att jobba med äkta gamla typografer. Coolt som attan.

God känsla för typografi – balans och harmoni i en textmassa – har jag nog haft från början, men visst fick jag förstklassig skolning både genom gnuggisarna på Art Lane och av typograferna på DD.

Reproassistent på Linjepunkt Repro och antagen till Heimer & Companys Reklamskola ledde senare till anställning på liten reklambyrå i Borlänge i mitten av 90-talet. Plötsligt blev allt ”på riktigt” och roliga, lärorika kunduppdrag blev min arbetsvardag. Efter några år i Borlänge började jag på Heimer & Company där vi hade änderna i Faluån som närmaste grannar. Trodde inte att man kunde ha flottare arbetsmiljö, inte förrän jag klev in på Univox för några år sedan… och i och med sammanslagningen med GFD – som ledde till bildandet av Panang – så utnyttjar vi dessutom lokalens alla skrymslen och vrår.

Beskriv Panang som arbetsplats
Att kliva in på Panang är som att komma in i ett tempel. Kanske för att det gamla sädesmagasinet en gång tjänade som frikyrka men också för att det råder ett slags fridfullt fokus här. Ja oftast iallafall. Kanhända är det vårt pauspoängsystem som gör friden så påtagligt, och ljudet av hasande raggsockor.

Som Panangare får jag jobba med roliga kunder, skarpa frågesportsälskande kollegor i fantastisk arbetsmiljö och med en chef som ser värdet i sina anställdas förmågor och välmående.

Om du vore en frukt vad skulle det vara – och varför?
En druva, fast torkad, det vill säga ett russin. Full av energi med lång hållbarhet och lagom skrynklig.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!