
Därför behövs ett Kopparägg
Guldägget känner nog de flesta till, även utanför reklambranschen har man hört talas om denna reklamgalornas Rolls Royce, den svenska motsvarigheten till Cannes. Och låt oss vara tydliga: Komm! är en viktig och bra organisation, och Guldägget ett bra koncept.
Men kikar vi på hur det ser ut historiskt, så har tävlingen alltid varit en storstadstävling. Vinnarna genom åren är såklart många (det kommer ju med de många kategorierna), men kollar vi på de som fått flest priser så är mönstret uppenbart:
- Forsman & Bodenfors
- King
- Lowe Brindfors
- DDB Stockholm
- Åkestam Holst
- Garbergs
- Åkestam Holst NOA
- TBWA
- Happy F & B
- Nord DDB Stockholm
Vi får leta länge innan vi hittar landsortsbyråerna. För länge.
För faktum är att Guldägget är en tävling vars upplägg premierar stora konton, stora budgetar och mycket uppmärksamhet. Missförstå oss rätt: vi vet att personerna på F&B m.fl. är mycket, mycket duktiga. De är väl värda sina ägg.
Men vi vet också att det finns otroligt många duktiga byråer på landsbygden som verkar mer i det tysta medan de skapar effektiv, säljande, rolig, berörande kommunikation på budgetar som ibland är en tiondel av vad man har att tillgå i Stockholm. Är inte det också en talang?
Vi vill lyfta det här perspektivet och visa att talang och bra kommunikation finns i hela Sverige, inte bara i storstäderna. Därför lanserar vi Kopparägget – en hommage till förlagan, färgad av den ädlaste metall vi vet här i Falun: koppar.
Mer information kommer att följa…