Därför ska du jobba på byrå
Att jobba på en byrå skiljer sig inte från att arbeta in-house när det handlar om att arbeta med kvalitet. Du har fortfarande ett fokus på att förstå slutkunden, att kunna göra behovsanalyser, att målgruppsanpassa, trendspana och varumärkesanpassa all kommunikation. Skillnaden ligger kanske allra mest i variationen. När du arbetar in-house så arbetar du oftast med ett och samma varumärke över tid. På en byrå har du fler varumärken under dina vingar på samma gång.
Att alla föredrar olika arbetssätt är inte bara självklart, utan även nödvändigt. Och vi må vara lite partiska, men här har vi tagit fram några saker som vi tycker gör arbetet på byrå lite roligare än arbetet in-house.
5 fördelar med att jobba på byrå
- Ett ständigt lärande
Det som många faller för med att arbeta just på en byrå är vilken otrolig variation och bredd du får på dina arbetssysslor. Ingen dag är den andra lik och den enorma mängd av kunskap du får med dig genom att sätta dig in så många olika branscher ger en konstant utveckling. Samtidigt så sätter man sig aldrig ner och känner sig färdiglärd, för det kommer alltid in ett nytt varumärke med nya produkter eller tjänster som du aldrig hört talas om innan. Ena dagen får du lära dig allt om mode, smycken och smink. Andra dagen är det gipshantering och oljefilter som gäller. - Stimulerande kunskapsutbyte
Det finns ett citat som säger att om man vill bli en stjärna själv så ska man omge sig med sådana. Det tror jag har mycket sanning i sig. På en byrå arbetar du tillsammans med människor som besitter olika typer av expertkunskaper i olika områden. Alla dessa brinner dessutom för det de gör, har ofta långa utbildningar eller flera års erfarenhet bakom sig – och både förstår och uppskattar den branschen du är i. Att arbeta med så drivna personer runt en gör det omöjligt att inte själv utvecklas i samma takt. - Kreativ arbetsmiljö
Det är sedan länge känt att kreativa arbetsplatser ger en bättre hälsa för de anställda. Vi människor är kreativa i vår natur, men det finns inte tillräckligt med arbetsplatser som ger utrymme för kreativiteten ännu – vilket är synd. På en reklambyrå är kreativiteten ett måste för att businessen ska rulla och det finns ingen annan plats där du tillåts att leva ut din kreativitet så mycket som på en byrå. - Frihet och kontroll
Nya idéer välkomnas, du uppmuntras till att utvecklas, misslyckanden tillåts och din arbetsgivare bryr sig även om din sociala situation. Det här är den typ av frihet som finns på en byrå. Men självklart arbetar man lika mycket med mål och motiverande gränser, och idéer ska också omsättas till verklighet – så en viss typ av kontroll råder också, något som är viktigt även det. För mycket frihet kan istället försämra kvaliteten, så det handlar om att hitta den perfekta balansen. - Skön variation av kontorsjobb och tid ute på vift
Fastän vi må spendera mycket tid framför datorn så är det långt ifrån hela vår arbetsvardag. Många kundjobb gör att vi måste bege oss ut på fältet och dagar kan lika gärna spenderas i en fotostudio, på ett kundbesök i en helt annan stad, på en restaurang eller ute på stan för att utföra intervjuer med lokalbefolkningen. Att arbeta med marknadsföring kräver väldigt mycket att man är ute där allting händer för att se och förstå hur processer går till, vilket är en otrolig möjlighet att få ta del av olika typer av vardagssituationer.