Fortsätt till huvudinnehållet

Idén bakom Green Hotel

14 oktober 2014
panang

Tällberg är en vacker by i hjärtat av Dalarna, med spektakulära vyer och omgivningar. Det är här man upplever Dalarna till fullo. Byn är en riktigt oas för livsnjutare som vill spendera en weekend på tu man hand, fira storhelger eller konferera i denna gemytliga miljö. Tillsammans med många andra hotell finner man Green Hotel som sedan mitten av 1900-talet bedriver sin verksamhet på Tällbergs vackra höjder. Ett hotell med makalös utsikt, smakfulla menyer och vackra rum.

Under våren 2014 fick vi i uppdrag att skapa en ny webbplats åt Green Hotel, med önskemål om en mer komplett sida som de själva lätt kunde administrera. Webbsidan skulle andas Green Hotel och dess värdeord men även vara konverterande, och främst leda till bokningar av hotellrum och evenemang. Ett roligt uppdrag som vi gärna tog på oss!

Jag som webbdesigner satt snabbt igång med strukturen på webbsidan och började redan samla idéer och inspiration. Designen för Green Hotel har varit ett av årets absolut roligaste projekt, där detaljer har varit otroligt viktiga, liksom strukturen.

Green Hotels hemsida och design av Panang Kommunikationsbyrå

Designen bygger främst på den gröna färgen som hotellet använder i sin marknadsföring, men även runt omkring i och utanpå hotellet. Därför valde jag att arbeta med den gröna som grund för sidan, och gjorde den lite mjukare med en känsla av textil, tack vare de smala ränderna. Dessa ränder kommer igen på vissa ställen i en ljusbeige variant på rubrikernas banners, men även i en röd variant för knappar och Boka nu-flaggor som binder in känslan av gemytligt och trivsel.

Designen präglas även till stor del av miljöbilder från hotellet och hotellets vyer, en viktig del för att sätta den rätta känslan som man som besökare får när man besöker Green Hotel. Detta var en stor del av arbetet och ett viktigt önskemål av kunden. En rolig detalj är också väder-funktionen som syns i sidhuvudet, där besökarna får koll på det aktuella vädret i Tällberg just nu.

Menyn har många val som vi snyggt fått ihop med undersidor och där besökaren lätt kan navigera sig fram. Sidorna har enkla strukturer och layouten är genomgående för hela webbsidan. På varje sida följer evenemangs-kalendern med, liksom anmälan till nyhetsbrevet.

Designarbetet flöt på bra med god och snabb respons från kunden, och är sammanfattningsvis en webbdesign jag är väldigt stolt över. En innehållsrik sida som inte känns för tung och som skapar den ”Greenska känslan” och uppmanar till handling för besökaren. Och trots en liten krock med bokningssystemet från annan leverantör kunde vi binda ihop det bra för att i slutändan göra det lättarbetat för kunden att hantera själv.

Stort tack för förtroendet Green Hotel, och vi hoppas på fler gemensamma projekt i framtiden!

Besök Green Hotel’s nya webbplats »

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!