Fortsätt till huvudinnehållet

Krister - Varumärkesstrateg på Panang

05 juni 2015
panang

Krister Persson

Vad gör en Varumärkesstrateg på Panang?

Min roll på Panang är egentligen betydligt bredare än ”bara” varumärkesstrateg då jag även är stand-in för VD emellanåt. Jag rycker också in som projektledare och originalare. Men strateg-biten består väldigt mycket av att förstå kundens verksamhet och behov och omsätta det till en plan av något slag som bygger eller utvecklar kundens varumärke. Rent konkret kan det landa i en kampanjplan med olika kommunikationsaktiviteter eller en varumärkesplattform som styr upp alla aspekter av ett varumärke. Sedan brukar jag få rengöra kaffemaskinen också!

Vilken del av ditt arbete är roligast?

Helt klart de omväxlande uppdragen som låter mig få inblick och förståelse för så vitt skilda branscher. Ena dagen diskuterar jag varumärke med tillverkande företag inom inredningsbranschen och andra så diskuterar jag kundlojalitet inom skogsnäringen eller förpackningsdesign för italienska delikatesser.

Hur hamnade du här, vad har du för bakgrund?

Norrlänning som efter en sväng till Uppsala kom till Dalarna 1995 då jag utbildade mig till grafisk ingenjör med inriktning mot formgivning. Började på byrån Univox efter det, där jag jobbade mycket med webbplatser. Vidareutbildade mig inom varumärkesstrategi och projektledning och blev 2004 VD och delägare tillsammans med långtida kollegan Ulf Erkers. 2014 valde vi i samförstånd att dela på oss. I samma veva kontaktade jag Jonas Grenfeldt och föreslog att vi skulle slå ihop våra byråer. Jag ansåg (och anser fortfarande) att de byggde på samma grundvärderingar och kompletterade varandra riktigt bra – vilket visat sig stämma.

Beskriv Panang som arbetsplats

När jag får reflektera en minut (som nu) så blir jag stolt över både mina kollegors kompetens och den profil och inriktning vi tillsammans skapat för Panang. Vi utvecklas, vi bryr oss om våra kunder och varandra och vi levererar uppenbarligen bra lösningar då vi ofta har långa kundrelationer. Att vi dessutom sitter i en ljus, inspirerande lokal från 1700-talet gör att jag ofta kommer till jobbet med ett leende.

Om du var ett naturfenomen, vilket skulle det vara – och varför?

En jokk – rör sig vant genom fjällen med mycket gott under den ofta lugna ytan.

Senaste blogginläggen

17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
07 apr

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det...

Läs mer
03 apr

Pulsfrukost hos Panang – Tillgänglighet och GDPR

Vi vet, att prata om tillgänglighetslagstiftning och GDPR låter inte så upphetsande. Men förutom att det är en juridisk och ekono...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!