Vi är alltid stolta över de webbplatser vi skapar åt våra kunder, men kanske blir man lite extra stolt när man får skapa något som tänker lite bredare än normen och ökar tillgängligheten en nivå extra. När vi gjorde en ny webbplats till Lystra Assistans var det bland annat just tillgängligheten som var i fokus.

Riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll

Lystra arbetar med personlig assistans och deras huvudsakliga målgrupp består egentligen av två målgrupper: de som söker personlig assistans för någon annans räkning (till exempel föräldrar eller anhöriga), och de med lättare funktionsvariationer som söker assistans på egen hand. Den sistnämnda kan omfatta personer med till exempel synskador, därför designade och byggde vi sidan efter WCAG 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines) som är rekommendationer och riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll. Lystras webbplats har till exempel skärmläsare, som är ett program som via en röst läser upp innehållet på sidan. Det finns även ett högkontrastläge som underlättar för synskadade och färgblinda.

Tillgänglighetsfunktioner på Lystras webbplats

Modern och personlig design

När det gäller webbplatsens design så ville vi att den skulle upplevas som modern för att symbolisera Lystras nytänk gentemot andra företag i samma bransch. De vill vara personligare, så vi valde att använda mycket färg och mönster för att skapa ett vänligt intryck. Det behövdes även en känsla av att “det händer något” – att Lystra är ett företag som rör sig framåt i branschen. Vi bakade därför ihop alla deras individuella flöden till ett gemensamt, där kunskap blandas med nyheter och evenemang. Vår digitala designer Alexander säger så här om projektet:

”Lystra var ett roligt projekt med nya utmaningar i form av tillgänglighetsanpassning och skalbarhet. Genom bra och nära samarbete med Jens, som är utvecklare på Panang, löste vi dessa galant och byggde en webbplats som inte bara är tekniskt imponerande (WP-API drivet VueJS 2 nyhets-masonry-grid på startsidan, kom igen liksom) utan även fin att titta på.”

Lystra Assistans webbplats startsida

En webbplats byggd för att växa

Lystra är ett stort företag, och de behöver en webbplats som kan växa i takt med att företaget expanderar. Därför är webbplatsen helt modulär – nya undersidor kan skapas utifrån en rad komponenter, där en komponent kan vara till exempel ett kontaktformulär, ett bildgalleri eller ett kontaktkort för en anställd.

Att enkelheten och användarvänligheten ligger i fokus är med andra ord ett tema som går som en röd tråd genom hela Lystras webbplats, och vi är väldigt glada och stolta över att vi har fått möjligheten att arbeta med det här projektet.