Fortsätt till huvudinnehållet

Panang Kaizen Competition

09 mars 2015
panang

”Kaizen är japanska för ”förbättring”, och även namnet på en effektiviseringsmetod som först namngavs av Taiichi Ohno på Toyota. Metoden går ut på att aktiviteter vi gör ständigt förbättras genom många små modifieringar. Kaizen innebär alltså strävanden efter kontinuerlig förbättring och handlar inte om att radikalt förändra processer. Målet med kaizen är att minska slöseri inom företaget, det vill säga eliminera moment som innebär kostnader utan att de tillför något värde. Åtgärderna inom kaizen begränsas inte till det enskilda företaget utan omfattar också såväl leverantörer som personalens hälsa och välmående utanför arbetsplatsen. Genom den här tävlingen vill vi att ni känner ett värde och extra incitament i att göra Panang till ett bättre företag.”

Så här står det i dokumentet som förklarar Panang Kaizen Competition, vår interna tävling vars syfte är att med hjälp av en bra blandning av piska och morot få alla oss som jobbar på Panang att varje månad lämna in ett förbättringsförslag som ska hjälpa oss att bli ännu lite bättre. Piskan i det här fallet är kravet som vi anställda har på att lämna in minst ett förbättringsförslag per månad. Det står i våra anställningsavtal. Moroten är just att det är en tävling där den som vinner får välja bland olika priser, som till exempel en iPad, forsränning för två, ett presentkort till Dalhalla eller två dagars betald ledighet.

Pauspoäng och förbättrad säkerhet

År 2013 vann vår utvecklare Fredrik Samuelsson med sitt förslag om ett pauspoängsystem där vi får poäng för att ta raster, stå vid skrivbordet och utnyttja våra friskvårdstimmar. Poängen kan vi sedan omvandla till betald ledighet. Det låter ganska glassigt att vi får poäng och ledighet för att vi tar raster – och det är det också – men det finns förstås ett viktigt syfte bakom pauspoängsystemet och det är att vi ska hålla oss friskare genom att minska stillasittandet och kunna jobba mer fokuserat genom att ta en paus då och då så att hjärnan får varva ner. Fredrik valde segelflygning i Dala-Järna som sitt pris.

Förra årets tävling vanns också av en utvecklare med samma namn, nämligen Fredric Lövefors vars förslag handlade om att öka säkerheten genom att vi blir mer medvetna om hur vi hanterar lösenord och om vilka program vi använder. Att fundera över hur man jobbar med känsliga uppgifter och information är förstås väldigt viktigt, och för det här vinnande förbättringsförslaget valde Fredric att inkassera en splitterny cykel som pris.

Ett annat förslag som genomfördes under 2014 var att vi köpte in ergonomiska mattor som man kan använda när man står vid sitt skrivbord, för att ytterligare öka de positiva effekterna av att stå upp och för att man ska orka stå längre utan att få ont i fötterna.

Ståmatta

I år finns det två sätt för oss att vinna tävlingen, antingen genom att man lämnar in det bästa förbättringsförslaget (förslaget ska på ett märkbart sätt resultera i sänkta kostnader, ökade intäkter eller väsentligt stärkt varumärke för Panang) eller genom att man får flest godkända och genomförda förbättringsförslag (många bäckar små gör oss lite bättre varje dag, och driver Panang ständigt framåt). Samma person kan också vinna båda priserna genom att lämna in både flest och bäst förbättringsförslag.

Stor andel genomförda förslag

Med förbättringsförslagen får man en chans att fundera över vad som kan göra företaget bättre men också vad som kan göra det enklare för en själv i vardagen, för ingen vet ju bättre än jag vad som kan förbättras när det gäller just mina arbetsuppgifter. Förslagen kan också handla om väldigt enkla saker, som till exempel att vi behöver sätta upp en klocka i köket för att man enklare ska kunna hålla koll på hur lång lunchrast man har tagit. Sedan starten har mer än hälften av alla förbättringsförslag genomförts.

Det svåraste med den här tävlingen är inte att få sina förslag genomförda utan att komma på saker att förbättra, för vi på Panang är ganska bortskämda med kunna påverka och förändra saker redan innan det hinner gå så långt att man behöver fundera på att göra dem till förbättringsförslag. Men trots det så är det ändå nyttigt för oss att faktiskt tvingas stanna upp ibland och fundera över de där små eller stora sakerna i vardagen som kan hjälpa oss och företaget att utvecklas, och det är just därför som Panang Kaizen Competition finns.

Hur arbetar ni med kontinuerlig förbättring på er arbetsplats? Skulle en kaizen competition fungera hos er?

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!