Fortsätt till huvudinnehållet

Jonas årskrönika

29 december 2015
panang

Vad passar väl bättre såhär i mellandagarna, än att summera året som gått på den lillstora byrån i Falun, som numera blivit störst i Dalarna till antal, men fortfarande är ung och nyfiken på livet? Inte så mycket passar väl bättre tänker jag, så here goes 🙂

Tillökning & nya kollegor

Sedan oktober i år har jag själv varit pappaledig på 60 %, en intressant utmaning för någon som är van att jobba mer än de flesta och ha koll på allt. Det har på många sätt inneburit att jag fått skala bort uppgifter från min tjänst, men på det stora hela har det varit väldigt enkelt: jag har ju gett dem vidare till specialister som är bättre än jag på just de sakerna!

I år har också två andra Panangare, Elsa och Patrik, fått barn, men det är inte enbart därför vi rekryterat. Vi har av naturliga skäl fortsatt växa och med fyra rekryteringar under året (varmt, varmt välkomna Alexander, Jenny, Lise-Lotte och Tobias!) är vi nu till antalet Dalarnas största byrå.

Kick-off i Tällberg

Precis när tre av de fyra nya började passade vi också på att ta ett par dagar i Tällberg för att arbeta med motivation, inspiration, drivkrafter och utveckling. Målet var att komma så långt bort från säljdiagram, värdekedjeanalys och utformning av erbjudande som möjligt, och bara fokusera på det allra viktigaste vi har: människorna som tillsammans gör Panang till Panang.

Digitalakademin

Vi arbetar hårt och enträget med att hela tiden behålla vår position som den byrå i Dalarna som är vassast på digital kommunikation, något som mynnade ut i en lika smickrande som rolig förfrågan. Tillsammans med Almi har Google initierat Digitalakademin, en satsning i sju svenska städer för att höja den digitala kompetensen och närvaron bland företag på landsbygden.

Som Google-partner blev vi tillfrågade ifall vi ville hålla i själva utbildningsdelen, och feedbacken efter två (av fyra) utbildningsmoduler har varit överväldigande. Det här är uppenbarligen något som har efterfrågats! Istället för väntade fyrtiotalet anmälningar, har antalet deltagare legat kring 90 hittills, bara en sån sak.

Kompetensutvecklingsåret

Under 2014 gjorde vi en stor satsning på friskvård, och under 2015 har fokus istället legat på kompetensutveckling. Jag är en stor förespråkare av utveckling under hela karriären, och som företag som helhet, för går man inte framåt så går man bakåt idag.

Därför har alla anställda haft möjlighet, och skyldighet, att lägga mellan fyra och tio timmar varje månad på sin egen kompetensutveckling. Vi har inte utvärderat utfallet ännu, och precis som med friskvårdssatsningen är det svårt att få med precis alla på tåget, men det känns ändå viktigt att någon form av ”extra curricular” finns med i det dagliga.

Utvecklat erbjudande

Hand i hand med att vi utvecklas som individer, har förstås också företaget utvecklats. Vi har spetsat till vår leverans kring framför allt copy och sociala medier, dels tack vare rekryteringen av Tobias, och dels tack vare att Patrik utvecklat sin tjänst från skribent till ansvarig specialist för sociala medier.

Det går givetvis hand i hand med vår profil som digital helhetsbyrå, och nästa år kommer vi förutom en rekrytering av en till utvecklare (som redan är klar) troligtvis också förstärka med en SEO/PPC-specialist. Hör av dig om du är en.

Skillnad vi gjort

Socialt och miljömässigt ansvarstagande är en stor del av hur vi styr vårt företag. Förutom att medarbetare här ska kunna ha en balans mellan arbete och privatliv (vi har till exempel otroligt få övertidstimmar, och ett system som belönar friskvård och tagna raster med ledig tid), verkar vi också i en större kontext.

I år har vi förutom den vanliga klimatkompenseringen fokuserat på konflikten i Syrien, och har skänkt julklappspengar, men också separata gåvor, till Röda Korset och UNHCR. I julklapp fick alla anställda 250 kronor att skänka till valfri välgörenhet istället för den vanliga presentreklamen. Dessutom har vi arbetat pro bono med Dalarna Utan Gränser, en välgörenhetskonsert som går av stapeln nu i februari.

Nya kunder

Sist men inte minst är det förstås på sin plats att välkomna både nya och nygamla kunder till oss. Under 2015 har vi fått det stora förtroendet att arbeta tillsammans med bland andra Kopparstaden, Pantamera, Weda skog, Ljungbergsfonden, Novus, Lystra Personlig Assistans, NetCompetence och Näringslivet FalunBorlänge.

Så tack för i år,

Alla ni kunder som gett oss nytt eller fortsatt förtroende för att ta hand om, och utveckla, det viktigaste ni har: ert varumärke! Och tack, mina kära kollegor, för utan er vore inte Panang Panang. Och tack, ni leverantörer som ständigt levererar bra kvalitet i tid.

Mot nya utmaningar!

Senaste blogginläggen

30 sep

Svenskarna och internet 2024 – Sociala medier

Svenskarna och internet 2024 har äntligen släppts! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en riktig höjdpunkt varje år. Med...

Läs mer
27 sep

Tips! Det här ska du ha koll på inför 2025

Det har aldrig gått snabbare än nu, det kommer aldrig att gå långsammare än nu. En sliten klyscha förvisso, men inte desto mindre...

Läs mer
13 sep

Instagram Stories – Allt du behöver veta

Instagram Stories är ett kraftfullt verktyg för att skapa direktkontakt med din publik – och det bästa? Det behöver inte vara per...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!