§ 1. Vi skall icke ljuga
Varje fredag i tio veckor framåt så kommer vi att bjuda på en djupdykning i våra budord – ett för ett. Se det som en inbjudan i vår värld & en resa genom de värderingsgrunder som utgör vår vardag här. Vi är en av Dalarnas största kommunikationsbyråer. Good for us. Men i slutändan är det faktiskt inte vi som spelar roll. Det är kunden.
§ 1. Vi skall icke ljuga
Att börja serien med denna paragraf tycker jag känns klockrent. Det här budordet är nämligen bland de första man möter som anställd på Panang. Men det är också det budord som genomsyrar hela det dagliga arbetet – och som är bland de mest avgörande faktorer bakom vår lojala kundbas. Våra kunder vet nämligen att vår omtanke om dem är viktigare än all byråstolthet och alla stora affärer i världen. De vet detta eftersom de känner oss, och förstår hur vi resonerar.
Häng med så ska jag förklara hur det hela hänger ihop!
När jag satt på min intervju för min tjänst här så fick jag frågan kring vad mina svagheter är. Ni vet, sådant som kan ställa till det för VD:n om han skulle anställa mig. Han var även noggrann med att lägga till meningen ”… Och kom nu inte med något trams om att dina svagheter egentligen är dina styrkor. Var bara ärlig.”
Man vill ju så gärna briljera med sina svar och leverera punchlines. Det går några sekunder av tystnad. Jag tänker så intensivt jag bara kan, och väger alla fördelar och alla risker. Men sedan förstår jag.
Ärlighet.
– Jag kan ha dåliga dagar och då blir jag verkligen riktigt introvert, hör jag mig själv säga. Men det tycks inte stanna där, utan mina läppar fortsätta att prata: ”… Och så har jag en tendens att ta över andras jobb. Jag vet att det inte är schysst, och jag menar inget illa med det. Men det blir bara så ibland. Det är rastlösheten i mig som är svårtyglad emellanåt.”
Nu förväntar jag mig en jobbig tystnad med hårda dömande blickar. Men VD:n Jonas bara noterar, ler och svarar raskt att: ”Bra. Alla har dåliga dagar. Var bara ärlig mot dina kollegor så vet dom.”
Här fick jag min första glimt av vad som skulle visa sig vara ett av alla praktiska exempel på ärlighetens betydelse här på Panang. För det handlar om affärsmässighet likväl som professionalism och respekt. Det handlar om att stå för det man säger, hålla det man lovar och att kunna se någon i ögonen. Att vara ärlig mot sig själv och mot andra, även om ärligheten ibland inte är det roligaste eller mest bekvämta att prata om.
Ärlighet måste alltid gå före stolthet
När vi rekryterar här på Panang så väljer vi personal med spetskompetens och expertområden. Inte personal som ”kan allt om allt”. Idag ser man nämligen ofta hur arbetsgivare försöker fånga in alla kunskapsområden i en och samma person. Beskrivningarna av de tjänster som utlyses blir som noveller, och ärligt talat – känner ni inte hur pulsen ökar när ni läser den här annonsen nedan, vars text spreds i sociala medier här i veckan?
Den här typen av bredd skapar risker. Delvis i rena sjukdagar, för ingen orkar med ett sådant tempo på lång sikt. Men också en risk att leverera för mediokra resultat mot kund som saknar det djup man får om man istället låter experter få arbeta med sina expertområden.
Att välja den vägen gör också att vi ibland möter kunder och/eller projekt som vi helt enkelt inte har kapacitet att klara av i dagsläget. Vi backar hellre än att ta på oss något som vi inte kan leverera. Vi överdriver inte våra kompetenser eller försöker låtsas att vi kan saker som vi inte kan. Och för våra kunder handlar det här om att vi vill ge dem peace of mind. De måste kunna lita på att vi vill dem väl, hellre än att vi jagar affärer.
Vi rekommenderar till och med ibland våra kunder att kontakta andra företag eller byråer, som vi tror kan lösa deras problem. Kortsiktigt sett kan vi förlora en affär, ja absolut. Men långsiktigt så är respekten för kundens bästa viktigare än någon förlegad byråstolthet. Om vi vet att en konkurrent kan lösa ett uppdrag bättre än vi, då skickar vi kunden dit med våra allra bästa rekommendationer.
Vi vet vad vi är bra på, och vad vi inte har kapacitet att klara, så när vi på Panang säger att ”Det här kan vi lösa”, då kan man lita på att leveransen är framtagen av personer som är experter på det dom gör.