Vi fick det roliga uppdraget att hjälpa Dalateatern med kampanjstrategi och idé för att driva biljettförsäljning via deras webbplats. Ännu roligare var att den blev väldigt lyckad. Under kampanjperioden ökade trafiken till webbplatsen med 44 procent jämfört med samma period föregående år. Känslan hos Dalateatern var att kampanjerna för de fem föreställningarna verkligen har synts och gett effekt.
Ökad försäljning med paid social
Vi valde att använda paid social, det vill säga annonsering i sociala medier, i det här fallet Facebook och Instagram. Syftet med paid social var i första hand att skapa uppmärksamhet och intresse (driva trafik) på ett kostnadseffektivt och försäljningsdrivande sätt. Vi skapade rörligt annonsmaterial och skötte sedan uppsättning, hantering och optimering av dem.
Annonserna nådde 183 778 personer och av den totala trafiken till webbplatsen den här perioden kom 48,5 procent från den här kampanjen. Vi kan också tydligt se att under kampanjperioden ökade både organiska sökningar via Google och försäljningen markant.