Fortsätt till huvudinnehållet

Svenskarna och internet 2024 – Sociala medier

30 september 2024
Sara Andersson

Svenskarna och internet 2024 har äntligen släppts! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en riktig höjdpunkt varje år. Med sina 143 sidor är årets rapport fullmatad med insikter. Om du är sugen på att läsa igenom hela hittar du den på Internetstiftelsens hemsida, men om du hellre vill ha en sammanfattning av de viktigaste punkterna för oss kommunikatörer – fortsätt läsa!

Varför borde jag bry mig om Svenskarna och internet?

Svenskarna och internet är en av Sveriges mest omfattande rapporter om internetanvändning, framtagen varje år av Internetstiftelsen. Den ger ovärderliga insikter om plattformar, trender och beteenden som hjälper dig fatta smartare beslut kring digital kommunikation. Rapporten visar hur olika målgrupper använder internet och hur du bäst når dem.

För dig som jobbar med marknadsföring är detta guld värd information. Du får en tydlig översikt över hur svenskar interagerar med digitalt innehåll, från sociala medier till e-handel. Kort sagt, rapporten fungerar som en guide för att hålla dig uppdaterad om hur du kan optimera din kommunikation online.

Nästan alla använder sociala medier

I Sverige använder 95% av befolkningen internet, och hela 91% är inne varje dag på internet. Det är ganska imponerande, eller hur? Men vet du vad som är ännu mer imponerade? Jo, att hela 94% av dessa använder sig av sociala medier och att 84% är aktiva varje dag sociala medier! Sociala medier är helt enkelt en självklar del av vår vardag – och för oss som jobbar med kommunikation innebär det stora möjligheter att nå ut till din målgrupp.

Bilder från Internetstiftelsens 2024 rapport.

Så har sociala medier-användandet förändrats

Sociala medier har förändrats en hel del genom åren. Facebook, som en gång var dominerande, börjar tappa mark, särskilt bland yngre användare som nu istället väljer plattformar som Instagram och TikTok. Men även om Facebook inte längre är nummer ett överallt, är det fortfarande starkt bland äldre användare – och med ”äldre” menas faktiskt de flesta som är födda före millennieskiftet. Så även om Facebook inte längre är nummer ett bland de yngre, har det fortfarande en bred och lojal användarbas.

Bild från Internetstiftelsens 2024 rapport.

Vilka sociala medier används under 2024?

Under 2024 fortsätter Instagram och TikTok att öka i popularitet, särskilt bland yngre användare. Facebook, å andra sidan, dominerar fortfarande hos den äldre befolkningen, men tappar långsamt användare.

Bild från Internetstiftelsens 2024 rapport.

Facebook används mer sällan

Facebook är fortfarande en av de största plattformarna och når flera generationer. Men även om den totala användningen har varit ganska stabil de senaste åren, har den dagliga användningen sakta men säkert minskat. Det betyder att folk inte är lika aktiva på Facebook längre.

Svårt för nya sociala medier att etablera sig

Flera nya sociala medie-plattformar som Threads, Bluesky, Yubo och Mastodon försöker slå sig in på marknaden, men det går trögt. Threads har lockat flest användare, troligen tack vare kopplingen till Instagram. De andra plattformarna kämpar, och når knappt 1% av svenskarna. Bluesky, Yubo och Mastodon har alla en liten, men nischad, publik bland olika generationer, men ingen av dem har riktigt fått fäste ännu.

Vilka sociala medier går bättre/sämre?

Det är tydligt att Instagram och TikTok är på uppgång, medan Facebook tappar något i användning, särskilt bland de yngre. Däremot är LinkedIn stabilt för professionellt nätverkande, och Twitter/X används allt mer av en smalare yrkespublik.

Statistik och användningen av sociala medier:

Vill du förstå hur ofta vi faktiskt använder sociala medier? Då kan vi verkligen djupdyka i siffrorna. Vi öppnar Snapchat i genomsnitt 417 gånger i månaden. TikTok öppnas ’bara’ 337 gånger i månaden. Det är ganska galet när man tänker på det, eller hur?

Bild från Datareportal januari 2024 rapport.

Och det är inte bara antalet öppningar som är imponerande – vi spenderar även mycket tid i apparna. På TikTok tillbringar vi i snitt över 31 timmar i månaden, medan YouTube tar upp 23 timmar av vår tid.

Bild från Datareportal januari 2024 rapport.

De största insikterna från Svenskarna och internet 2024

En av de viktigaste insikterna från årets rapport är att mobilen är den absolut främsta enheten för internetanvändning. Svenskarna använder mobilen för nästan allt – från sociala medier till e-handel. Dessutom fortsätter video, särskilt korta klipp, att vara det mest engagerande formatet. Så om du inte redan satsar på mobiloptimerat videoinnehåll, är det dags att börja nu.

Vad betyder detta för dig som jobbar med sociala medier?

Nästan alla svenskar använder internet och sociala medier dagligen. Om du inte jobbar med sociala medier ännu – börja nu! Din målgrupp är där, du behöver bara veta vilka plattformar de använder och hur du når dem. Våga testa nya format och håll dig uppdaterad om var din målgrupp befinner sig. Och glöm inte – testa, analysera och anpassa för att hitta det som fungerar bäst för just din målgrupp.

Vi hjälper dig att sticka ut online

Vi på Panang vet hur du kan använda sociala medier för att nå din målgrupp effektivt. Med insikter från Svenskarna och internet 2024 kan vi hjälpa dig att skapa en strategi som gör skillnad. Behöver du hjälp med att optimera din digitala närvaro eller testa nya format? Hör av dig till oss, så ser vi till att du når dina mål på bästa möjliga sätt!

Senaste blogginläggen

20 mar

Checklista: så väljer du rätt kommunika­tions­­byrå

Att upphandla en ny kommunikationsbyrå är en viktig process. Det finns många perspektiv att ta in, men förenklat kan man säga att...

Läs mer
11 mar

Så använder du storytelling i din marknadsföring

Hur fångar man uppmärksamheten hos en blivande kund eller intressent? Om något fängslar oss människor så är det en riktigt bra hi...

Läs mer
03 mar

Kommunikations­­byrå, reklam­byrå, PR-byrå, webbyrå... Vad är skillnaden?

I dagens snabbt föränderliga kommunikations­landskap finns det en stor mängd olika byråer att välja mellan. Kommunikations­byrå,...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!