Fortsätt till huvudinnehållet

Kommunikations­­byrå, reklam­byrå, PR-byrå, webbyrå... Vad är skillnaden?

03 mars 2025
Jonas Grenfeldt

I dagens snabbt föränderliga kommunikations­landskap finns det en stor mängd olika byråer att välja mellan. Kommunikations­byrå, reklam­byrå, PR-byrå och webbyrå är bara några av de vanligaste begreppen. Men vad betyder de egentligen och hur skiljer de sig åt? Vi går igenom defini­tionerna av respektive byråtyp, deras funktioner, samt likheter och olikheter.

Vad är en kommunikations­byrå?

Vi på Panang kallar oss generellt för kommunikationsbyrå, även om vi inser att definitionerna är flytande och framför allt gentemot ”reklambyrån” också överlappande. Kortfattat kan man säga att en kommunikations­byrå fokuserar på att hjälpa företag och organisationer att skapa, hantera och förbättra sin kommunikation. Detta kan innefatta allt från strategisk rådgivning till praktisk implementering av kommunikations­kampanjer.

En kommunikationsbyrå är ofta en partner i helhets­kommunika­tionen och fungerar som en strategisk resurs för företag som vill bygga sitt varumärke och skapa starka relationer med sina målgrupper över tid. En del kommunikations­byråer är i princip bara strategiska medan andra, som vi, också hjälper kunden att producera och distribuera kommunikationen i valda kanaler och format.

Välj en kommunikationsbyrå när ni behöver hjälp med

  • strategisk kommunikation som ska hålla över tid
  • extern kommunikation med intressenter i era målgrupper
  • intern kommunikation med medarbetare
  • kreativa koncept och inkluderande (ni som kund är med i processen) idéer som ligger till grund för kampanjer
  • annonsproduktion för olika medier, inklusive TV, radio, digitala plattformar och print
  • grafisk design och formgivning i form av visuella element som logotyper, annonser och marknadsföringsmaterial som ska hålla länge.

Vad är en reklambyrå?

En reklambyrå brukar generellt fokusera på att skapa och leverera kampanjer. Det är ofta reklambyråer som står bakom de kreativa annonser vi ser i TV, på sociala medier och i tryckt media. Dessa kan ibland ingå i större kreativa koncept som byrån tar fram, medan de i andra fall mer är att se som punktinsatser (exempelvis kopplade till produktlanseringar).

Reklambyråns styrka ligger ofta i att skapa kreativ höjd som får budskap att sticka ut i miljöer med hög konkurrens (ofta konsument­varumärken). Scopet är därför ibland kanske lite mer kortsiktigt än hos kommunikations­byrån, men det finns trots det stora likheter mellan den här typen av byråer. Skillnaderna är små mellan en kommunikationsbyrå som arbetar mycket med kreativa koncept och en reklambyrå som arbetar strategiskt och långsiktigt.

Välj en reklambyrå när ni behöver hjälp med

  • en lanseringskampanj som ”poppar” och sticker ut
  • när ni går på kreativ tomgång
  • när ni arbetar kampanjbaserat i er verksamhet och vill ha ett högt test- och förändringstempo.

Vad är en PR-byrå?

PR (Public Relations) handlar om att bygga och underhålla en positiv relation mellan ett företag och dess olika intressenter. Intressenter är ett samlings­begrepp för alla utanför själva organisa­tionen som kan antas ha ett intresse av den, så som kunder, ägare, leverantörer, media och ibland även allmänhet.

PR-byråer lägger stor vikt vid att bygga förtroende och relationer över lång tid, snarare än att direkt driva försäljning. De kan ha som affärs­modell att verka bakom kulisserna för att forma varumärkes­image och över tid förändra allmänhetens bild av ett varumärke eller en fråga. Men de kan också vara mer praktiska och ha nätverket ni behöver för att exempelvis få ut press­meddelanden i media eller hitta rätt influencers för ert varumärke.

Välj en PR-byrå när ni behöver hjälp med

  • mediarelationer i form av nätverk och samarbete med journalister, ledarskribenter och andra påverkare
  • pressmeddelanden och andra typer av utskick som ska skrivas både med en tydlig mottagare och syfte men också på ett sätt som enkelt medger publicering
  • event som exempelvis lanseringar eller presskonferenser
  • rykteshantering och krishantering i både förebyggande fas och i kris.

Vad är en webbyrå?

En webbyrå specialiserar sig på digitala lösningar och hjälper företag att skapa och optimera sin online-närvaro. Webbyråer är generellt experter på webbdesign, webbutveckling och app-utveckling. En del kompletterar också sitt erbjudande med hög kunnighet inom exempelvis teknisk sökmotor­optimering.

Webbplatser är och förblir navet i många företags digitala närvaro och att säkerställa att ni har en sökmotor­optimerad och tillgänglig­hets­anpassad webbplats, som dessutom svarar mot era affärsmål och konverterar, bör ha hög prioritet över tid.

Välj en webbyrå när ni behöver hjälp med

  • webbdesign som är mobile first och följer best practice vad gäller användar­upplevelse och tillgäng­lighet
  • webbutveckling i moderna ramverk som ger er den rådighet över innehållet som ni känner att ni behöver
  • SEO (sökmotoroptimering) av framför allt teknisk karaktär (teknik och prestanda).

Och det tar inte slut där…

Vi har ju exempelvis inte ens nämnt mediabyråer som hjälper er med mediaköp och att få bra rabatter i förhandling med mediehusen, performance marketing-byråer som oftast arbetar med digital och säljdrivande marknadsföring, SEO-byråer som uteslutande arbetar med sökmotor­optimering, eller PA-byråer som arbetar med att påverka politik och samhällsutveckling.

Ska ni ta med er något så är det kanske att få byråer utom de riktigt stora kan vara bra på allt. Panang arbetar till exempel inte mycket med PR eller PA. Vi är inte alltid heller rätt byrå för den som vill ha ”studsiga” TV-kampanjer. Och även om vi kan SEO (vi har levererat resultat under 15 års tid) så kan ni behöva en renodlad SEO-byrå med tillhörande budget om ni verkar inom ett riktigt konkurrens­utsatt segment som försäkringar eller spel.

Men vi vågar också påstå att vår höjd, bredd och djup gör att vi som kommunikations­byrå har en helhets­förståelse för kommunikationens roll i att nå affärsmål, som mer nischade byråer kanske inte alltid har. Att vi har digitala specialister och egna webb­utvecklare gör till exempel att vi först tar redo på vilka behov en webbplats ska lösa, kan bygga den utifrån det och sedan marknadsföra relevant kommunikation till en relevant målgrupp i relevanta kanaler. Självklart mätbart.

Till skillnad från många andra byråer har vi också kompetens kring GDPR, tillgäng­lig­hets­lagstiftning och green claims directive. Vi har också hjälpt många företag med att kommunicera interna förändrings­resor, sådant som är långt bortom ”vanlig reklam”.

Men mest av allt gillar vi förstås att skapa kommunikation som ger mätbar effekt högst upp och längst ner i er resultaträkning. Hör av dig så berättar vi mer.

Senaste blogginläggen

17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
07 apr

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det...

Läs mer
03 apr

Pulsfrukost hos Panang – Tillgänglighet och GDPR

Vi vet, att prata om tillgänglighetslagstiftning och GDPR låter inte så upphetsande. Men förutom att det är en juridisk och ekono...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!