Fortsätt till huvudinnehållet

När ska du satsa på paid social?

Paid social innebär helt enkelt annonsering i sociala medier. Du betalar för att ditt innehåll ska synas för fler än de som följer ditt konto. Paid social kan vara en kostnadseffektiv form av marknadsföring som fler borde få upp ögonen för.

Det räcker tyvärr inte längre att skapa ett Facebook- eller Instagram-konto och posta ett inlägg då och då för att nå framgång i sociala medier. Idag är det betala som gäller om man vill nå ut med ett budskap eller erbjudande. Men när du jobbar på ett bra sätt kan paid social ge väldigt mycket resultat för pengarna.

Det gäller att hänga med i utvecklingen på de sociala plattformarna, jobba strukturerat och våga testa sig fram.

När du vill nå ut brett

Sociala medier används av miljontals människor världen över. Oavsett vilken plattform just ditt företag använder så finns där en enorm potentiell målgrupp. Men fundera själv över hur många sidor och konton du följer. Ganska många? Det skulle vara svårt, kanske omöjligt, att själv sålla i allt om de sociala medierna inte hade algoritmer som filtrerar innehållet åt dig.

Algoritmerna är också anledningen till att ditt företags inlägg inte når så många som ni kanske tror. Faktiskt är det bara några få procent av era följare som ser det ni postar, och ännu färre av de som inte följer er. Av den anledningen behöver ni betala för spridning. Då har ni chansen att också nå bortom de som redan känner till ert företag.

När du vill rikta in dig specifikt

Googles algoritm är fantastisk när det gäller att ha koll på oss konsumenter genom våra sökningar, men den vet sällan särskilt mycket om våra demografiska egenskaper eller intressen utöver det vi söker efter. Här har Meta (som äger Facebook och Instagram) ett enormt försprång. De sociala medierna gör det möjligt att rikta in sig specifikt på en målgrupp utifrån demografi, intressen, beteenden och sammanhang.

Det innebär att du kan välja att visa annonser för de personer som har potential att vara mest intresserade av era produkter och tjänster. Här kan ni placera ert budskap framför rätt målgrupp redan innan de har påbörjat sin kundresa.

Människa gör en Instagram Stories med en maträtt

När du vill ha kontroll på vad du får för pengarna

Med paid social betalar man bara när någon faktiskt klickar (om det är klick man har satt som mål). Du kan välja exakt vilken budget, vilken annonseringstid och vilket mål din kampanj ska ha. Dessutom kan du justera kampanjer efter hand när du ser vad som fungerar bra och inte.

När kampanjen är klar kan du gå igenom exakt hur många annonsen har visats för, hur många klick ni har fått och utvärdera mot de konverteringar som har gjorts. Det gör att ni får stor flexibilitet och kontroll på er marknadsföring. 

När du vill jobba kostnadseffektivt

Jämfört med till exempel tv-reklam eller printannonsering kan paid social vara väldigt kostnadseffektivt. Här kan man segmentera på en smalare målgrupp och vara mer relevant för de som faktiskt intresserar sig eller befinner sig på marknaden för er produkt, och annonsera bara för dem.

När du vill stärka ditt varumärke

Sociala medier är överlägsna när det gäller att vara just social. Här har ni chansen att dela med er av ert varumärkes innersta, att engagera er målgrupp i det dagliga livet på ert företag och bygga en följarskara som engagerar sig personligt kring ert varumärke.

Genom sociala medier kan ni också bredda er målgrupp med andra personer som era följare interagerar med och öka varumärkeskännedomen. 

Våra specialister hjälper er gärna komma igång med er paid social. Hör av er så tar vi en fika!

Läs mer om en av våra kunder som lyckats bra med paid social.

Senaste blogginläggen

13 maj

Vibe marketing – sammanfattat

Det är kanske tio år sedan gjorde jag en spaning: att i en värld där Google vet det mesta om våra surfvanor – vad vi söker...

Läs mer
17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
07 apr

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!