Fortsätt till huvudinnehållet

Så skriver du för Internet

06 augusti 2013
panang

Vi är otroligt kräsna kring vilket innehåll vi väljer att konsumera online. Det är förstås inte så konstigt eftersom det finns så otroligt mycket av det, men det ställer också höga krav på dig som skapar innehållet att göra det attraktivt. Det handlar om att få in besökaren till sidan, men också om att få den att stanna kvar. I det här inlägget tänkte jag visa några tekniker som jag själv brukar använda mig av.

Kanske har du hört din SEO förklara att längre texter är bättre än korta när det kommer till att skriva för Google. Samtidigt vet du att bra copy helst ska säga (och sälja) så mycket som möjligt med så få ord som möjligt. Och att skriva för webben är svårt: det kräver fingertoppskänsla och en kombination av att kunna formulera sig kort men skriva långt. I det här inlägget fokuserar vi inte på hur du skriver ”för sökmotorer” utan på hur du skriver för besökaren, även om de två i huvudsak inte skiljer sig åt nämnvärt.

Arbeta med utrymmet

En bra webbdesigner vet hur viktigt det är att också arbeta med tomma områden i sin design: vita fläckar som skapar struktur och rymd, och får ögat att fokusera på rätt saker. Detsamma gäller text: arbeta med

  • Rubriker
  • Stycken
  • Listor
  • Bilder

för att skapa struktur och rymd i din text.

Rubriker

Rubriksättningen tjänar två syften: dels kan välformulerade rubriker locka till vidare läsning, dels låter de läsaren scanna av texten på jakt efter den information hen är ute efter. Varje sida ska ha en huvudrubrik (h1), men kan ha flera underrubriker (h2-h4 brukar vara lagom).

Stycken

Stycken skapar en luftig text som är lättare att läsa på en skärm. Mina stycken är sällan längre än ett par, tre meningar och det finns de som ger varje mening ett eget stycke. Tumregeln är att ju längre meningar du skriver, desto oftare bör du byta stycke.

Listor

Listor är ett utmärkt sätt att strukturera innehåll, och visa på saker som hör ihop. Listan ovan sammanfattar till exempel olika element som används för att skapa läsvänlighet, och underrubrikerna visar att man kan fördjupa sig i listan om man vill. Listor kan vara numrerade (ol) eller onumrerade (ul).

Bilder

Relevanta bilder kan faktiskt säga mer än tusen ord. Använd dem dock sparsamt och framför allt för att skapa struktur i din text. (Glöm inte att optimera dina bilder genom att märka upp dem med alt-tagg och title-tagg.)

Arbeta med formen

Att skapa en lättläst struktur är en sak, att skapa en lättläst text en annan. Arbeta med att få ett flyt i din text som gör den lättläst, var inte rädd för att använda tecken som skapar struktur (som parenteser, kommatecken och kolon) och undvik svårtolkade formuleringar.

Du kan också förstärka och framhäva ord och stycken genom att göra dem kursiva eller feta. Undvik dock understrykning då det lätt förväxlas med en länk (länkar bör i sin tur också ha en annan färg än övrig text, gärna blå).

Läs igenom din text flera gånger och var inte rädd för att korta ner den om det behövs. Jag är notoriskt dålig på att skriva korta texter, men du skulle bara veta hur långa de är innan jag klickar på Publicera! Låt gärna någon annan läsa den också, att få se orden genom någon annans ögon är ovärderligt.

Arbeta med innehållet

Ovanstående tips är effektiva för att få en lång text att kännas kort(are). De låter dig skriva sökmotorvänliga texter som inte skrämmer iväg din kräsna besökare, men de kan inte påverka det viktigaste: vad du faktiskt skriver. Om tidigare tips har handlat om hur du ska kunna paketera ditt innehåll på ett snyggt och inbjudande sätt, handlar nedanstående om hur du får dina läsare att faktiskt uppskatta gåvan du ger dem.

Skapa värde för dina besökare

Innan du börjar skriva är det viktigt att du funderar kring varför du är på väg att skapa texten. Att skriva är sällan ett självändamål, och du skriver ju trots allt med en mottagare i åtanke.

Bidra med värde och ge dina besökare något i form av smarta tips, ny kunskap, argument för en hjärtefråga, något roligt att skratta åt, en gripande berättelse eller något annat som skapar engagemang! Läs mer om hur du skapar innehåll som folk vill läsa.

En text som berör kommer att delas, och texter som delas får chansen att beröra ännu fler! Få saker berör såsom berättelser, och genom att koppla dina tips, råd eller uppmaningar till något som berör dig själv eller något som läsaren kan känna igen sig i kommer du att göra ett djupare avtryck. Läs gärna det här inlägget om storytelling!

Fortsätt utvecklas!

Även om jag till skillnad från många vill mena att en text faktiskt visst kan bli helt klar (”perfekt”), så blir man som författare eller skribent aldrig fullärd. Läs mycket, för skriver man mycket blir livet ofta lite roligare om man får ”fylla på” i sina reservoarer av ord, men framför allt – skriv mycket. Och skriv för dig själv lika mycket som för din läsare.

Har du fler tips så är kommentarsfältet öppet!

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!