Ska ni köpa in SEO?
5 saker ni måste veta innan ni köper in SEO
I mina ögon är det alltför få företag som vet eller ens bryr sig om vad det är de köper när det kommer till SEO. På ett sätt är det förståeligt, allt handlar om ekonomi och man vill ha höga resultat snabbt och till ett billigt pris. Problemet är att det är som att dopa sig. Resultaten kommer snabbt och man blir både stor och stark, men på köpet kan man även få en hel del andra problem. Här är fem saker ni bör känna till och bry er om, om ni funderar på att anlita ett SEO-företag eller sökmotoroptimeringskonsult.
Garantier
Sökmotoroptimering är beroende av tredje part, nämligen sökmotorerna själva. Dra öronen åt er om ett företag lämnar garantier, det är som att någon garanterar att du vinner Le Mans bara för att han servat din bil. Det finns företag som bara tar betalt för vissa positioner. Det är en bättre och mer rättvis affärsmodell, och på sitt sätt en garanti, men det finns oseriösa aktörer även här som kan binda upp er och sedan strunta i om de levererar eller inte. Säljer man SEO i bulk räknar man helt enkelt med några hittar och några missar. Blir ni en miss är det inte så kul…
White eller black hat?
Branschbegrepp för om ”rena” eller lite mer ”tveksamma” metoder används. Jag dömer ingen här, så länge det inte bryter mot lagen bör alla få göra hur de vill efter eget samvete. Men det finns inget värre för branschen än företag som lovar white hat men arbetar med black hat. Det är även viktigt att veta att er sajt kan straffas av Google om sådant upptäckts, och har man förväntat sig ”laglydig” SEO är det ingen trevlig överraskning.
Transparens
Vad får ni? Vad betalar ni för? Kanske den viktigaste faktorn att ta hänsyn till. Vissa företag spelar med öppna kort, medan andra gillar att hänvisa till ”affärshemligheter”. Jag har sett kontrakt som till exempel gör gällande att kunden måste betala varje år oavsett om några resultat överhuvudtaget uppnås, och att SEO-företaget aldrig ens behöver redovisa hur det arbetar. Jag hade personligen aldrig tecknat ett sådant avtal, men ni får förstås bedöma själva om det är en rimlig avtalsform.
Vad vill ni ha?
Vad är ni ute efter? En snabb boost av en kampanjsida eller långsiktigt arbete som kanske kostar en del i början, men sedan lönar sig i åratal med minimalt underhåll? Det finns tillfällen för båda delarna, men ni bör veta vad det är ni är ute efter. Detta bör specas i er offertförfrågan, och ni bör även kräva att offerterna som ges tar hänsyn till er situation och era mål.
Pris kontra kvalitet
Stirra er inte blinda på priset. Kvalitet kostar, så även i den här branschen. GFDs rekommendation är att ni starkt överväger en mindre och mer engagerad aktör, som dessutom har mer tid för ert företag, än ett stort företag som säljer billig och massproducerad SEO och inte bryr sig om hälften av kunderna aldrig kommer tillbaka efter ett år. Ta referenser, inte från bolagen utan från deras kunder. Och se er SEO-investering som precis lika viktig som det där nya säljstödsystemet eller reklambyrån ni anlitar för att göra er copywriting.