Strategi för Content Marketing
Det händer alltför ofta. Företaget du jobbar för har anlitat en webbyrå som precis har levererat er nya webbplats. Allt är nytt och fräscht, och en del av konceptet är att ni minsann ska börja blogga, skapa en närvaro på Facebook och arbeta med storytelling i sociala medier. Alla är taggade på uppstartsmötet. VD är där, eldar på och engagerar.
Och i början går det helt okej – Erik har hand om Facebooksidan och säljchefen ser till att alla anställda ska turas om att skriva ett inlägg per vecka. De mest engagerade intervjuar sina kollegor, bloggar om stora branschhändelser och laddar upp risiga men genuina mobilkamerafoton från kontoret.
Sen går Erik på pappaledighet, och med sig tog han visst inloggningsuppgifterna till Facebookkontot. Ni har inte fått en enda kommentar på bloggen på över en månad, och det känns plötsligt lika töntigt som onödigt att bloggintervjua sina kollegor när de enda som kommer läsa det är – kollegorna.
Känns det igen? Du är garanterat inte ensam: Internet är fullt av goda föresatser och halvfärdiga försök från företag som bestämt sig för att jobba med content marketing. Energin har funnits, budgeten har funnits, viljan har funnits och resurserna har funnits. Det enda man saknat är en strategi.
Att misslyckas med planering, är att planera för att misslyckas
En klyscha, visst. Men ack så sann. Vi har själva hamnat där, under perioder av extremt tryck. Våra kunder går förstås alltid först, så det som har fått stryka på foten är vår närvaro på bloggen och i sociala medier. Att sjösätta vår nya site tog över ett halvår. Skomakarens barn och allt det där, ni vet…
Så hur ser man till att lyckas med content marketing då? Det finns förstås ingen magisk lösning som garanterar framgång, men att lägga upp en tydlig strategi kommer helt klart att göra stor skillnad. Här är frågorna vi brukar ställa när vi ska skapa en strategi för content marketing:
1. Varför ska vi göra det här?
Om svaret är ”för att alla gör det” så är du ute på tunn is. Har du inget svar på den här frågan kan du sluta planera redan nu, och ta upp tråden igen när du hittat ditt varför. Det är inget fel med det, alla företag kan och ska inte ägna sig åt den här resurskrävande formen av marknadsföring.
2. Hur viktigt är det här?
Med andra ord – vad händer när kundtrycket ökar? Vad sker när de flesta sticker iväg på semester? Vad prioriteras och i vilken ordning? Om svaret är ”inte viktigare än något vi gör idag” så bör du också överväga att lägga det på is. Hellre ingen Facebooksida än en som uppdaterades förra sommaren.
3. Vad är målet med det här?
Återknyter till första frågan, men är mer konkret: skriv ner svaret, gärna i form av ett SMART-mål, och gör det tydligt och officiellt internt. Se till att du har förankrat målen med övriga inblandade, och helst på ledningsnivå.
4. Var ska vi finnas?
Content marketing handlar om kvalitet, och att försöka sprida ut sina resurser över för många platser, med för många uppgifter, kommer bara att sänka nivån på det ni gör. Gör hellre tre, två eller till en början en, sak riktigt bra snarare än fem saker halvdant. Vi bestämde oss tydligt för att ha en närvaro på vår egen blogg, på Facebook och på Twitter. Google+ är sekundärt och har andra syften för oss, och både YouTube och LinkedIn fick vi välja bort till förmån för plattformar där vi känner att vi kan leverera hög kvalitet.
5. Vad, och hur ofta?
Vad ni ska skapa styrs lätt med en enkel manual: ta en timme och brainstorma ämnen att skriva om. (Definiera också ämnen som inte är okej att beröra!) Sätt också en rutin för skapande av innehållet och avdela tillräckligt med tid för att de inblandade inte ska känna sig pressade. Tilldela även ansvar precis som inom andra områden: deadlines ska hållas och man behöver också kunna stå till svars för vad man skapat (eller inte skapat).
Efter det handlar det om uthållighet, att göra en rutin av det. Genom att ge rätt personer mandat att delegera ansvar kommer ni att avlasta den eller de som är ytterst ansvarig/a för er content marketing och genom att skapa acceptans för vad det är ni gör kommer processerna mer ses som en del av arbetsuppgifterna snarare än det där jobbiga extra som ”jag minsann inte har betalt för”.
Saknas inspiration är det heller inget fel i att se hur och vad andra har gjort för att skapa innehåll:
Den här bilden från smartinsights (klicka för större version) hänger till exempel på vår white board för att påminna oss om olika områden vi kan arbeta med, och i vilket syfte. Googlar du är nätet fullt av infographics som beskriver själva arbetsflödet i mer detalj, och kanske kommer det ett framtida inlägg om det också.
Såhär arbetar vi när vi ska skapa strategier för content marketing, hur jobbar du?