Fortsätt till huvudinnehållet

Vad är Instagram Reels? Vi förklarar ALLT!

22 april 2024
Sara Andersson

Vill du veta hemligheten om hur man växer på Instagram? Du gissade rätt, Instagram Reels! Men att skapa en effektiv Instagram Reels-strategi och veta hur man använder alla de olika funktionerna är ingen lätt uppgift. Så vad är Instagram Reels egentligen och hur kan det hjälpa ditt varumärke att växa? Här delar vi med oss av de verktyg du behöver för att engagera din målgrupp och öka din digitala närvaro med Reels.

Vad är Instagram Reels?

Sedan Instagram lanserade Reels den 5 augusti 2020, har det snabbt blivit en av de mest populära funktionerna på plattformen. Instagram Reels är korta videos som du kan spela in, redigera och klippa ihop direkt inne i appen. Med möjligheten att lägga till musik, filter, texter och dekaler kan du skapa engagerande och kreativa videor som reflekterar din personliga stil eller ditt varumärkes identitet.

Sedan starten har Instagram Reels varit ett verktyg för företag och kreatörer att uttrycka sin kreativitet och nå en bredare publik. Till skillnad från andra typer av Instagram-inlägg (som till exempel karusell-inlägg) har Reels en egen flik i hemflödets navigeringsfält, vilket gör dem lättare att upptäcka.

Dessutom är kortformat video väldigt inne just nu!

Vi hjälper dig med Reels!

Vill du utforska Instagram Reels men har ingen aning om hur man gör eller vart man ska börja? Vi är proffs på alltifrån strategier för sociala medier till att skapa innehåll. Vi hjälper dig gärna, så tveka inte att kontakta oss om du vill få ditt företag att växa på sociala medier.

Steg-för-steg: Hur gör man Reels på Instagram?

Är du redo att skapa din första Instagram Reel? Följ vår steg-för-steg guide för att skapa, redigera och publicera Reels på Instagram:

1. Skapa din Reel

  • Gå till din profil och klicka på ”+” i det övre högra hörnet, välj sedan ”Reel”.
  • Du kan antingen spela in video direkt genom appen eller ladda upp videoklipp från ditt kameraalbum.
Instagram Reels

2. Redigera din Reel

  • Välj de videoklipp du vill använda och tryck på ”Nästa” i det nedre högra hörnet för att gå vidare till redigeringsläget.
  • Här kan du klippa ihop din video, lägga till musik, texter och dekaler. Du kan även justera videons hastighet, ljudnivåer, lägga till filter och andra effekter.

3. Publicera din Reel

  • När din Reel är klar, lägg till en engagerande bildtext, välj en omslagsbild som fångar uppmärksamheten. Tagga personer, samarbetspartners eller företag, och lägg till en plats om det är relevant.
  • Tryck sedan på ”Dela” för att publicera din Reel och låt den nå ut till både befintliga följare och nya!
Instagram Reels

Instagram Reels: Längd och storlek

Instagram Reels längd

Längden på dina Instagram Reels kan vara upp till 90 sekunder.

Instagram Reels storlek

Den optimala storleken på dina Instagram Reels är 1080 pixels x 1920 pixels.

Den bästa tiden att publicera Reels på

Om du vill maximera synligheten och engagemanget med din Reel, ska du publicera på rätt tid på dygnet! Enligt Later, som har analyserat tusentals av Reels, är den bästa tiden på dygnet att dela Instagram Reels 04.00 på morgonen.

Genom att publicera tidigt på dagen drar konton nytta av mindre konkurrens, samtidigt som de får trafik från användare under deras första scroll på dagen – även om det är några timmar efter att inlägget publicerades.

Så många gånger borde du publicera Reels i veckan

Om du vill växa snabbt på Instagram, rekommenderas det att posta minst tre Reels om dagen. Men att skapa och publicera tre Instagram Reels om dagen kan kännas överväldigande för många, inte minst med tanke på den tid och kreativitet som krävs. Om det är en för stor utmaning för dig, fokusera istället på att utveckla en hållbar innehållsplan. Sikta på att publicera mellan en och tre Reels varje vecka för att upprätthålla en stark närvaro och ett högt engagemang.

På Instagram lönar sig konsekvens och regelbundenhet. Genom att stadigt leverera Reels håller du inte bara ditt varumärke relevant och fräscht i minnet hos följarna, utan du förbättrar också din synlighet och fördjupar relationen med din målgrupp.

Testa, analysera och optimera dina Reels

Det är bara att inse det, att växa på Instagram är sällan något som sker över en natt. För att verkligen se en ökning i antalet följare, engagemang och försäljning krävs det att du testar, analyserar och optimerar dina Reels. Du måste förstå vad som fungerar för just din målgrupp och skapa engagerande innehåll utifrån detta. Så kom ihåg att ständigt analysera, optimera och finjustera dina Reels baserat på den data du samlar in. Varje analys är ett steg närmare framgång på Instagram.

Du kan analysera dina Reels på två olika sätt:

Analysera en enskild Reel

För att analysera en enskild Reel, börja med att navigera till Reelen från din profil. Tryck sedan på ”Visa statistik” i det nedre vänstra hörnet av skärmen.

Här kan du se all data från din Reel, så som: konton som nåtts, innehållsinteraktioner, räckvidd, genomsnittlig visningstid, återuppspelningar, antal nya följare och mer.

Analysera alla dina Reels

För att få en överblick över hur dina Instagram Reels presterar överlag, börja med att gå till din profil och välj ”Statistik”.

Härifrån kan du bläddra och se hur dina Reels-videor presterar tillsammans med varandra. Du kan organisera dina Reels-insikter efter kommentarer, likes, sparningar, räckvidd, uppspelningar, delningar och Reels-interaktioner.

Från denna vy kan du enkelt bläddra igenom och jämföra prestandan för alla dina Reels. Du har möjlighet att organisera och sortera dina Reels-insikter baserat på olika parametrar såsom kommentarer, likes, sparade inlägg, räckvidd, antal uppspelningar, delningar och totala interaktioner på dina Reels.

Denna funktion är särskilt användbar för att identifiera trender och mönster i vilka typer av innehåll som engagerar din målgrupp mest. Använd dessa insikter för att skapa mer av det innehåll som har presterat bäst och engagerat din publik mest.

Borde företag använda sig av Reels?

Svaret är definitivt JA! Instagram Reels är ett utmärkt verktyg för att snabbt fånga din målgrupps uppmärksamhet. Det är inte bara ett effektivt sätt att öka kännedomen om ert varumärke, utan också ett effektivt verktyg för att få följarskaran att växa och höja intresset för era produkter eller tjänster.

Fördelar med Instagram Reels för företag:

  1. Öka varumärkeskännedommen: Med Reels kan ni nå användare som inte följer ert konto men som har ett intresse för liknande produkter eller tjänster. Genom att skapa engagerande och informativa Reels som visar vad ditt företag står för och er expertis, kan du locka nya följare och bredda er kundbas.
  2. Visa era produkter på kreativa sätt: Reels är perfekta för att visa hur era produkter används i verkliga livet. Dela användbara tips, kundcase eller ge tittarna en inblick i hur era produkter kan göra vardagen roligare eller enklare.

Varje sekund laddar användare upp massor av innehåll på Instagram. Se till att dina Reels är de som faktiskt fångar din målgrupps uppmärksamhet och engagemang. På Panang har vi verktygen och expertisen som krävs för att dina inlägg ska glänsa. Kontakta oss så hjälper vi dig att lyfta dina sociala medier och Instagram Reels till nya höjder!

Senaste blogginläggen

17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
07 apr

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det...

Läs mer
03 apr

Pulsfrukost hos Panang – Tillgänglighet och GDPR

Vi vet, att prata om tillgänglighetslagstiftning och GDPR låter inte så upphetsande. Men förutom att det är en juridisk och ekono...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!