Fortsätt till huvudinnehållet

#TBT – Boken om 60-talets Borlänge

01 mars 2018
panang

Om du inte är bekant med uttrycket Throwback Thursday, eller TBT som det kallas, så kan vi berätta att det är namnet på en populär trend på sociala medier som går ut på att man under hashtaggen #TBT postar minnen från förr. Dessa minnen kan vara från flera år tillbaka eller bara några dagar gamla. Det finns helt enkelt inte några speciella regler eller begränsningar.

Nu hoppar vi på #TBT och kommer vissa torsdagar att posta blogginlägg om projekt som vi har gjort. Vissa kanske är väldigt gamla och andra lite nyare. Några kanske inte alls är aktuella längre, som till exempel en gammal webb som har bytts ut flera gånger sedan det begav sig. Men det är ju det som är det roliga med minnen. Så nu kör vi, och först ut är en bok!

Borlänge – bilder från 60-talet

När vår grafiska designer Catarina första gången såg boken Borlänge – bilder från 50-talet kände hon att det var precis ett sådant uppdrag hon själv skulle vilja ha någon gång. Så när Panang vann Borlänge kommuns upphandling om boken Borlänge – bilder från 60-talet och Catarina fick uppdraget på sitt bord, då kan man verkligen säga att rätt person hamnade på rätt plats. Catarina är nämligen både nördig Borlängebo och född på 60-talet.

Borlänge – bilder från 60-talet är en kulturhistorisk bok som handlar, precis som det låter, om hur det såg ut i Borlänge på 60-talet. Boken innehåller över 800 fotografier som tillsammans med beskrivande texter ger en glimt av staden under ett decennium präglat av bygghysteri, Beatlesfeber och levande landsbygd.

Mönster från Borlänges stadsdelar

Catarina satte form och prägel på boken som omfattar nästan 450 sidor. Hon jobbade även med bildkomposition, och några kollegor fanns med på ett hörn och hjälpte till med bildbehandling av de vackra 60-talsbilderna. Boken färdigställdes hösten 2017 och det var boksläpp lagom till julskyltning och 1:a advent. Den blev väldigt väl emottagen och har bokstavligt talat sålt som smör!

Boken är uppdelad i kapitel som representerar de olika stadsdelarna i Borlänge. Varje kapitel inleds med ett eget mönster som Catarina designat – och det på ett lite speciellt sätt. Mönstren är nämligen hämtade från respektive stadsdel. Catarina ägnade några sommardagar åt att cykla omkring i Borlänge och reka efter tilltalande detaljer i stadsmiljön som kunde passa att omvandla till 60-talsinspirerade grafiska mönster. Det var balkongräcken, staket, fasaddetaljer, fönster och annat som fångade Catarinas öga. Bokens omslag har ett mönster som får representera hela Borlänge, för där har älven utgjort grunden till mönstret – älven som ju också är en del i Borlänges kommunvapen.

Här nedan visar vi några av de utvalda detaljerna i stan, som legat till grund för respektive mönster.

Ett 2-kilos favoritprojekt

Catarina fick ganska fria händer. Det i stort sett enda som var styrt från uppdragsgivaren var bokens format och den röda bakgrundsfärgen på omslaget. Ett mervärde för boken är de gamla kvitton, biljetter och liknande som Catarina samlade in både från egna gömmor och via bekantskapskretsen. De förhöjer läsupplevelsen och ger boken en extra dimension.

Borlänge – bilder från 60-talet är ett av de roligaste projekt som Catarina arbetat med – och ett resultat med tyngd. Definitivt en av Panangs stoltheter.

Behöver du också hjälp med en bok eller andra trycksaker? Kontakta oss så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig!

Senaste blogginläggen

13 maj

Vibe marketing – sammanfattat

Det är kanske tio år sedan gjorde jag en spaning: att i en värld där Google vet det mesta om våra surfvanor – vad vi söker...

Läs mer
05 maj

När ska du satsa på paid social?

Paid social innebär helt enkelt annonsering i sociala medier. Du betalar för att ditt innehåll ska synas för fler än de som följe...

Läs mer
17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!