multimediasignssuccessskypetwitterfacebookmail time-1smartphonecomputerlanguageinterfaceprofileprice-tagtimepenciltool-1learningtoolorder

Sökmotormarknadsföring: AdWords & annonsering

TIPS: VILL DU SE VAD VI FAKTISKT GJORT, KOLLA IN KUNDCASE ELLER REFERENSER

Få marknadsinsatser kan ge så omedelbar ROI som sökmotormarknadsföring, det vill säga annonsering i sökmotorers nätverk. Panang är som en av få byråer i Sverige certifierad Google Partner, vilket innebär att anställda hos oss har genomfört utbildningar och klarat tuffa prover i hur man bäst arbetar med Googles annonsverktyg AdWords. Vi uppfyller dessutom de löpande aktivitets- och kvalitetskrav som ställs upp av Google.

Vi skiljer på SEM och SEO, där SEO står för Search Engine Optimisation – sökmotoroptimering. Skillnaden ligger i att SEM handlar om hur man får synlighet via AdWords och liknande annonsprogram medan SEO fokuserar på den så kallade organiska – förtjänade – synligheten i Google (och Bing och Yahoo). Båda är mycket effektiva, men på olika sätt.

Google AdWords

Det går helt enkelt inte att prata om sökmotormarknadsföring utan att prata om Google AdWords, världens största sökannonsnätverk. I Sverige har Google dessutom en så pass dominant roll att såvida du inte har väldigt specifika målgrupper, eller annonserar mot utlandet, behöver du åtminstone inledningsvis knappast bry dig om andra plattformar.

En stor fördel med Googles verktyg är den enorma räckvidd som ges: du kan nå hela världen från samma verktyg. Samtidigt går det att vara extremt finkornig och bara välja att visa annonser för till exempel boende i och omkring Falun, om det är där du har din verksamhet. Det finns många fler segmenterings- och schemaläggningsmöjligheter som gör att det ständigt går att skruva och finjustera de olika kampanjer och annonsgrupper som skapas i AdWords.

AdWords Display & remarketing
Vi menar överlag att bannerannonsering till stor del har spelat ut sin roll: när det byggs hela affärsmodeller och företag var enda tjänst är att blockera annonser för att de är så irriterande, så menar vi att det så gott som alltid finns bättre alternativ att satsa pengar på. Idag går bannerannonsering i princip uteslutande ut på att bygga varumärke, och affärsmodellen är oftast CPM – cost per mille (betala per tusen visningar).

Ett fungerande undantag är möjligen remarketing (även kallat retargeting i andra nätverk). Här handlar det om att med hjälp av kakor i webbläsaren identifiera personer som till exempel har besökt en webbutik utan att handla. Med hjälp av en liten kodsnutt kan man sedan förfölja dessa över Internet med olika erbjudanden och påminnelser. Det är inte alltid snyggt, men det har också visat sig fungera bra för en del kunder. Trade offen du behöver göra mot eventuell irritation gentemot varumärket behöver dock förstås diskuteras.

Fler möjligheter
Utöver Search och Display så har Google ett antal andra möjligheter. Dessa inkluderar till exempel annonsering på Youtube (både som rekommenderade klipp om ni själva producerat filmer, och som reklam före och under andra klipp), speciellt för mobiler och även speciellt för e-handlare. Panang arbetar dock inte i särskilt hög utsträckning med e-handlare då vi menar att det krävs en speciell kompetens och metodik som inte ingår i vårt erbjudande.

Hur Panang arbetar med SEM

Det finns många olika affärsmodeller för arbete med sökmotormarknadsföring och AdWords. En del byråer tar fast pris, andra per timme och ytterligare några tar en procentsats baserad på ad spend (annonsbudget). Tillsammans med mycket kompetenta samarbetspartners kan vi erbjuda Googles fulla spektrum av annonsering, och tar antingen betalt per timme eller med fast pris beroende på vad som behöver göras.

I ett normalfall skapar vi tillsammans med er en mediabudget där sökmotormarknadsföringen får en budgetandel. I samband med det räknar vi på vad vi kommer att behöva göra för att leverera ett bra resultat, och ni får veta hur mycket av budgeten som går till annonsering och hur mycket som behöver läggas på analys, uppsättning, optimering, rapportering och förbättringar. Räkna med att behöva investera åtminstone från 5000 kronor och uppåt för att vi ska kunna göra ett bra jobb och att ni ska kunna se effekt av vårt arbete. Under det så kommer vår tid att bli en för stor andel av investeringen.

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er!

Miljöbild från Panangs kontor i Falun. En medarbetare sitter vid datorn.