Annonsera på Facebook: Steg-för-steg guide
Är du redo att ta ditt företags digitala närvaro till nästa nivå? Oavsett om du siktar på att öka försäljningen, öka din webbplatstrafik, generera nya leads, stärka kundrelationer eller bredda din kundbas, borde ni absolut annonsera på Facebook! Med dess omfattande räckvidd och avancerade målinriktningsmöjligheter, ger Facebook dig verktygen att nå ut till precis den publik du önskar. I denna steg-för-steg guide tar vi dig genom allt du behöver veta för att skapa effektiva Facebook-kampanjer som gör skillnad.
Vad är en Facebook-annons?
Facebook-annonser är betalda inlägg som företag använder sig av för att visa upp sina produkter eller tjänster för Facebooks användare. Annonserna kan presenteras i olika format och på olika platser i Facebook appen.
Annonserna är ofta målinriktade mot användare baserat på faktorer som demografi, geografi eller intressen samt profilinformation. Företag bestämmer en budget för sina annonser och betalar per klick eller per tusen visningar som annonsen får.
Facebook-annonser liknar till utseendet vanliga inlägg men skiljer sig genom att alltid inkludera en etikett som markerar dem som ”sponsrade”. De erbjuder också fler funktioner än vanliga inlägg, såsom knappar för uppmaning till handling (CTA), länkar och produktkataloger.
Vi hjälper dig att annonsera på Facebook
Har du testat att annonsera på Facebook men har fastnat? Vi på Panang Kommunikation är experter på digital annonsering, och vi kan hjälpa dig med alltifrån kommunikationsstrategier, till att skapa och producera annonser. Hör gärna av dig så hjälper vi dig att ta dina affärsmål till nästa steg.
Vad kostar det att annonsera på Facebook?
Det enkla svaret är: Det bestämmer du! När du annonserar på Facebook kan du själv bestämma budget och bestämma hur mycket du vill investera i dina annonser. Facebook kommer alltid att ge dig bästa möjliga resultat inom den budget du valt. Om du vill spendera 100 kronor i veckan kan du göra det, vill du spendera 100 000 går det också bra. Så det är helt enkelt upp till dig. Observera dock att vissa typer av kampanjer kräver ett visst minimibelopp för att kunna ge resultat, men det kommer du att få en notis om när du skapar annonsen.
Kostnaden för att annonsera på Facebook påverkas av flera olika saker, bland annat:
- Målgruppens storlek
- Kampanjens längd
- Konkurrens inom din bransch
- Tid på året & dygnet
- Plats
Olika typer av Facebook-annonser
Att förstå hur man annonserar på Facebook börjar med att känna till de olika annonstyper som finns tillgängliga. Facebook erbjuder flera olika format som du kan välja mellan beroende på dina kampanjmål, till exempel:
- Bildannonser
- Videoannonser
- Karusellannonser
Det breda utbudet av annonseringsformat innebär att du kan välja den typ som bäst matchar ditt affärsmål. Varje annonsformat erbjuder olika typer av CTAs (Call-to-actions) som vägleder användarna till nästa steg. Tips! Se alltid till att anpassa formatet på dina annonser, så att de visas i rätt storlek och utformning och inte blir croppade på fel ställe.
Bildannonser
Ett av de mest grundläggande annonseringsformaten på Facebook är bildannonser. Bildannonser kan användas på olika annonsplattformar och placeringar, och de är särskilt bra för kampanjer med starkt visuellt innehåll, som till exempel illustrationer, design eller fotografier. De är effektiva för att visa ditt erbjudande och passar för alla delar av försäljningsprocessen. Oavsett om du vill öka medvetenheten om ditt varumärke eller marknadsföra en ny produktlansering för att öka försäljningen, så är bildannonser ett utmärkt alternativ!
Videoannonser
Liksom bildannonser låter videoannonser företag använda videos för att visa upp sina produkter, tjänster eller varumärken. Facebook rekommenderar att hålla videor under 15 sekunder. Korta videor fångar snabbt tittarnas intresse och genererar ofta högt engagemang.
Karusellannonser
I en karusellannons ger Facebook dig möjligheten att visa upp till tio bilder eller videoklipp. Varje del av karusellen kan förses med en unik rubrik, beskrivning och länk, vilket öppnar upp för en kreativ och målinriktad annonsering. Karusellannonser är toppen att använda när du vill visa upp olika produkter eller tjänster och skapa en sammanhängande berättelse eller steg-för-steg-guide genom dina erbjudanden.
Steg-för-steg: Så börjar du annonsera på Facebook
För att kunna annonsera på Facebook behöver du först och främst en företagssida. Nästa steg är att använda Meta Ads Manager (tidigare känd som Facebook Ads Manager) för att skapa din Facebook-annonskampanj.
Meta Ads Manager är en allt-i-ett annonseringsplattform för att skapa, hantera, optimera annonser samt mäta kampanjens resultat. Häng med när vi visar hur du skapar en Facebook-annons steg för steg i Meta Ads Manager:
Steg 1: Skapa din kampanj
Logga in på ditt Facebook-företagskonto och välj Skapa för att påbörja din kampanj.
Steg 2: Välj kampanjmål
Välj det kampanjmål som passar in bäst på ditt mål med annonseringen. Vill du till exempel öka försäljningen, välj försäljning. Vill du få flera leads, kör på leads!
Steg 3: Konfigurera kampanjen
Namnge din kampanj och fyll i resterande kampanjinformation. Här kan du också välja om du vill skapa ett A/B test.
Steg 4: Budget och tid
Här bestämmer du vilket mål du har med kampanjen, men också hur mycket pengar du vill spendera för att nå det målet. Du kan antingen välja på en daglig budget eller en livstidsbudget.
Steg 5: Målgruppsinriktning
Här kan du bestämma vilka du vill nå med din annonsering. Du kan antingen låta Facebooks AI automatiskt rikta annonserna, eller så kan man skapa en helt egen målgrupp.
Steg 6: Skapa annonsen
Nu är det dags att skapa själva annonsen. Här väljer du vilket annonseringsformat som passar ditt kampanjmål bäst och fyll på med bilder, videos, texter, länkar med mera. KOM IHÅG: CTA! Vad vill ni att användaren ska göra efter de har sett annonsen? Lägg till en CTA-knapp, som till exempel: “Registrera dig”, “Läs mer”, “Prenumerera” eller “Köp nu”.
Steg 7: Förhandsgranska och publicera din annons
I sista steget ska du granska din annons och även lägga till spårning av Facebookpixeln. Med Facebookpixeln kan man till exempel spåra antal nya webbplatsbesökare, antal köp med mera.
Steg 8: Mät, analysera och optimera
Under tiden din kampanj körs, kom ihåg att hålla ett öga på den och dess resultat i Meta Ads Manager. Du kan mäta KPI:er så som resultat, räckvidd, engagemang med mera. Optimera annonserna efter de du märker går bättre och stäng av dem som går sämre.
Redo för att börja annonsera på Facebook?
Nu kan du allt du behöver veta om Facebook-annonsering, nja inte riktigt kanske men en bra start på vägen! Vi på Panang Kommunikation jobbar dagligen med digital annonsering, vi har hjälp företag som Försäljningschefen, Great Earth, SRF Konsulterna, Dalateatern och många fler. Vi finns här för att hjälpa dig och ditt företag att få dina affärsresultat att växa, hör av dig!