Fortsätt till huvudinnehållet

Annonsera på Facebook

28 april 2016
panang

Annonsering i sociala medier har ökat lavinartat, bara förra året ökade det med hela 114 % enligt Dagens Analys. Fler och fler företag sluter upp och börjar se nyttan med Facebookannonsering. Men när det kommer till att annonsera i sociala medier så upplever många företag att de sponsrar sina inlägg då och då, men att utfallet i form av konverteringar uteblir, och då ger man upp.

Låt oss ändå slå ett slag för Facebookannonseringen och prata om fördelarna med att annonsera på Facebook och samtidigt avslöja hur ni får ut det mesta av en av Sveriges största kanaler.

Över 4 miljoner användare

Facebook har i dag över 4 miljoner användare, bara i Sverige. Det gör det till en marknadskanal som man bör ta i hänsyn när man pratar kanalval i sin marknadsföring. Det är dessutom extremt kostnadseffektivt och att annonsera i sociala medier är rent ut sagt billigt. Om du är ute efter att exponera ditt varumärke och öka din räckvidd så är enstaka sponsrade inlägg helt rätt. Men är du ute efter att driva trafik, öka försäljningen och nå andra resultat än synlighet och som klingar bra med ditt företags mål, så rekommenderas du att inte nöja dig med att sponsra inlägg sporadiskt.

I Facebook Business Manager har du möjlighet att sätta upp ett annonskonto som är kopplat till er Facebook-sida. Där kan ni bygga annonser på flera olika sätt. Utöver det vanligaste annonsformatet news-feed (bild, text, URL och call-to-action) så finns det även bland annat möjlighet till videoannonsering. Målgruppen kan du ställa in så att den nästan blir löjligt exakt och du väljer att rikta dina annonser mot passande personer. Exempelvis personer i företagets absoluta närhet, utifrån kön, ålder, intresseområden och mycket mer. Testa er fram för att hitta rätt annonsformat och målgrupp.

Facebook annonsering

Business Manager

För att få ut så mycket som möjligt av Facebook som kanal så tipsar vi er att skaffa ett Facebook Business Manager med ett Ads Manager-konto och sedan koppla det till företagets Facebook och Instagram. Därifrån kan du börja bygga riktigt smarta, relevanta och snygga annonser. Det är enkelt att lägga upp ett konto och koppla till ert företags Facebook-sida. Ni kan vara flera som administrerar annonserna och sidan, och ni bestämmer själv vilken behörighet låt säg en byrå ska ha, exempelvis bara sköta annonseringen.

Business Manager är ett verktyg som Facebook utvecklar allt mer och det senaste i raden satsningar är DPA, Dynamiska produktlistor eller Dynamic Product Ads på engelska, ett verktyg väldigt likt AdWords Google Shopping fast ännu bättre. Ett smart verktyg för dig som har en e-handel. Du har möjligheten att på samma sätt ladda upp dina produkter som i Google Shopping, fast i DPA riktar du dig mot dina tidigare besökare och kunder. Men det kommer vi att berätta mer om i ett kommande inlägg.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!